از پیکاسو چه بیاموزیم؟

به گزارش نکته های خرید، پابلو پیکاسو، به همراه دوستش مکتب کوبیسم را پایه گذاری کرد.

پیکاسو، هنرمند بود و نگاه خاصی به کسب و کار داشت. از جمله آنکه برای رقابت جایگاه خاصی قائل بود. با آنکه رقیب شناسی برای پیکاسو مهم بود، توجه چندانی به پول نداشت. به گونه ای که در انتها زندگی وی گفته اند تابلوهای زیادی از او بر جا مانده بود که برای فروش آن هیچ اقدامی نکرده بود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

از پیکاسو چه بیاموزیم؟

پیکاسو؛ بیزینس منی باهوش

پیکاسو آثار هنری با ارزشی به وجود آورد و البته در فروش آنها نیز پیروزیت چشم گیری داشت. به عبارت دیگر، پیکاسو علاوه بر درک درست و دقیق از دنیا هستی که در آثار او نمایان شده، شناخت با دقت و زیرپوستی از مردم، تمایلاتشان و نیازهای بازار داشت که به او یاری می رساند آثار خود را به آنها بفروشد.

رقابت، عامل پیشرفت

پیکاسو در زمان خود رقیبی برجسته به نام ماتیس داشت. می توان گفت اگر که این رقابت نبود، پیکاسو قادر نبود بسیاری از آثار فاخر خود را پدید آورد.

سبک نقاشی ماتیس، سنت شکنانه و انقلابی بود. این امر باعث می شد که پیکاسو که درنر داشت هنرمندی اعلا در زمان خود باشد، علاوه برعبور از سنت های هنری آن موقع، باید از سبک هنری ماتیس نیز فاصله می گرفت. این موضوع چالشی بزرگ برای پیکاسو بود.

از سوی دیگر، شجاعت ماتیس همیشه عنصری الهام بخش برای پیکاسو بود. ماتیس می گفت: از نظر من، خلاقیت واژه جایگزین برای شجاعت است.

از سوی دیگر، پیکاسو و ماتیس هیچ گاه از گزند منتقدان در امان نبودند. رقابت میان آنها، باعث شده بود که پیکاسو و احتمالا ماتیس، تمرکز خود را به کوشش برای غلبه بر رقیب و نه نظریات منتقدان معطوف نمایند این امر باعث می شد که آنها با آرامش بیشتری کار انجام دهند.

استفاده از برنامه سیستم شخصی

همه ما در پی ایجاد کسب وکاری هستیم که با ما صحبت کند. زمانی که پیکاسو درصدد بوجود آوردن اثر گرنیکا بود، در پی این بود اثری پدید آورد که به جای وی از خشن بودن جنگ حرف بزند.

به این منظور، این هنرمند بزرگ اسپانیایی برنامه ریزی زیادی برای خلق این اثر فاخر انجام داد و نظام و چارچوب های سنجیده ای برای آن در نظر گرفت.

این اندازه تفکر و برنامه ریزی یکی از مهم ترین ارکان پیروزیت هر کسب وکاری است و تضمین نماینده حرکت آن در جهت درست در مراحل توسعه آن است.

برخورد با مشتری ناراضی

روزی زنی در یکی از خیابان های پاریس مشغول قدم زدن بود که ناگهان با پیکاسو روبه رو شد که مشغول نقاشی بر دیوار یک کافه بود. زن از پیکاسو خواست تا تصویر او راکشیده و در مقابل هزینه آن را از او دریافت کند.

هنرمند مشهور، خواسته زن را پذیرفت و تصویر وی را در عرض 3 دقیقه کشید. پیکاسو پنج هزار فرانک از آن زن خواست. زن به پیکاسو اعتراض کرد و گفت که او تنها سه دقیقه روی این نقاشی وقت گذاشته است. جالب است بدانید که پیکاسو به وی گفت: نه خیر، تمام عمرم را صرف نموده ام.

در بسیاری از موارد کسب وکارها بر اساس شرایط رقبای خود برای محصولات یا خدمات خود قیمت مشخص می نمایند.این روش اصلا درست نیست. چرا که پیکاسو می توانست خود را با سایر نقاشان مقایسه نموده و بر این اساس قیمتی بگوید. کاری که پیکاسو در برخورد با آن زن انجام داد این بود که قیمت نقاشی را بر مبنای ارزشی که برای هنر و خلاقیت خود قائل بود، مشخص کرد.

کسب وکارها نیز باید برای کار، خلاقیت، نوآوری و فکر خود ارزش گذاشته و بر مبنای آن قیمت محصولات یا خدمات خود را مشخص نمایند.

شناخت نقاط ضعف

پیکاسو اعتقاد داشت که مشاهده آثار و کارهای دیگران به ما یاری می نماید تا به نقاط ضعف خود آگاهی پیدا کنیم. پیکاسو و ماتیس همیشه آثار یکدیگر را به دقت آنالیز نموده و به نقاط قوت و ضعف کارهای یکدیگر پی می بردند. به این ترتیب، پیکاسو توانست با آنالیز دقیق آثار ماتیس و شناخت نقاط ضعف آنها، به نقاط ضعف خود پی ببرد و از این طریق آثار خود را ارتقا دهد.

برندسازی

اگر چه پیکاسو در فروش آثار هنری خود پیروز بود، اما فقط تا جایی آنها را می فروخت که به پول آن نیاز داشت.

وی بسیاری از آثار ارزشمند خود را هیچ وقت نفروخت و از این طریق برند قدرتمندی برای خود بنا کرد. شاید پیکاسو اولین هنرمندی باشد که یک برند ماندگار دنیای برای خود خلق کرد. رقابت باعث می گردد که افراد و سازمان ها بیشتر، سریع تر و هوشمندانه تر کار نمایند.

منبع: الی گشت

به "از پیکاسو چه بیاموزیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پیکاسو چه بیاموزیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید