حمایت انگلیس از کودتای بولیوی با سودای دسترسی به معادن لیتیوم

به گزارش نکته های خرید به نقل از اسپوتنیک، طرح اتهام هایی همچون طرح ریزی کودتا در بولیوی در سال 2019 با هدف دستیابی به ذخایر غنی لیتیوم در این کشور آمریکای لاتین موضوع جدیدی نیستند. حتی پیغام توئیتری ایلان ماسک بنیانگذار شرکت فناوری تسلا که گفته بود: ما علیه هرکس که بخواهیم کودتا خواهیم کرد. با آن کنار بیایید! برای بسیاری از جمله ایوو مورالس رئیس جمهور پیشین بولیوی گواهی بود بر هدف شوم این کودتا: دستیابی به معادن غنی لیتیوم، ماده ای پرکاربرد در ساخت تلفن همراه، لپ تاپ و اتومبیل های برقی.

حمایت انگلیس از کودتای بولیوی با سودای دسترسی به معادن لیتیوم

با این حال یک وبگاه فعال در حوزه روزنامه نگاری تحقیقی موسوم به Declassified UK در یک گزارش تحقیقی افشا کرد که دولت انگلیس برای تضمین دسترسی به ذخایر بزرگ لیتیوم در کشور بولیوی آن هم به سود شرکت های انگلیسی، از کودتای سال 2019 در بولیوی حمایت نموده است.

طبق یافته های این تحقیق، وزارت خارجه انگلیس و سفارت این کشور در بولیوی ظاهراً بودجه پروژه بهینه سازی استخراج ذخایر لیتیوم بولیوی توسط یک شرکت مستقر در شهر آکسفورد به نام Satellite Applications Catapult را تأمین نموده است. این گزارش در ادامه خاطرنشان می نماید که پس از مجبور شدن ایوو مورالس رئیس جمهور پیشین بولیوی به کناره گیری از قدرت، این پروژه در مدت زمان کوتاهی به سرعت پیشرفت نموده است.

یافته های این گزارش همچنین نشان می دهد اندکی پس از آنکه بانک توسعه بین آمریکایی (Inter-American Development Bank) روز 25 نوامبر 2019 پروژه لیتیوم را به طور کامل تأیید کرد، وزارت خارجه انگلیس مبلغ 33،220 پوند (معادل 46 هزار دلار آمریکا) را به حساب شرکت مذکور انتقال داد.

در ماه مارس 2020، گزارش ها حاکی از آن بود که سفارت انگلیس در بولیوی با وزارت معدن دولت موقت این کشور برای برگزاری یک سمینار بین المللی با حضور بیش از 300 تن از مقامات بخش های معدن کاوی در سرتاسر دنیا همکاری کرد که در این سمینار شرکتی با نام Watchman UK، از شرکای وزارت خارجه انگلیس، راه چاره هایی خلاقانه برای وادار کردن جمعیت بومی و محلی به کار در معادن پیشنهاد داد!

تارنمای تحقیقی Declassified UK در ادامه گزارش خود ذخایرغنی لیتیوم در بولیوی را دلیل اصلی ابراز لطف و علاقه طولانی مدت انگلیس نسبت به دولت سوسیالیست مورالس مطرح نمود؛ به ویژه که این گزارش کوشش ها برای ایجاد ارتباط میان مثلث لیتیوم - متشکل از کشورهای آرژانتین، شیلی و بولیوی- با بورس فلزات لندن را به خوبی نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "حمایت انگلیس از کودتای بولیوی با سودای دسترسی به معادن لیتیوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت انگلیس از کودتای بولیوی با سودای دسترسی به معادن لیتیوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید