خبرنگاران دستگاههای کم کار در مهار آلودگی هوای مشهد معرفی می شوند

به گزارش نکته های خرید، مشهد- خبرنگاران- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: دستگاههای مسوول اما کم کار در حوزه کاهش و مهار آلودگی هوا در کلانشهر مشهد به زودی معرفی می شوند.

خبرنگاران دستگاههای کم کار در مهار آلودگی هوای مشهد معرفی می شوند

تورج همتی روز سه شنبه در نشست خبری مجازی با نکته های خرید به مناسبت روز ملی هوای پاک اضافه نمود: همه سازمانها و نهادها در قالب برنامه های زیست محیطی و حفاظتی، از سوی کارگروه کاهش آلودگی هوای مشهد عهده دار وظابف و مسوولیتهایی هستند لذا باید در راستای انجام وظایف و نقش خود در جهت کاهش و مهار آلودگی تلاش کنند.

بیست و نهمین روز دی ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: هیچ اقدامی در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده از ابتدای امسال تا به امروز به دلیل برخی مسائل در مشهد انجام نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مشکل در حوزه سامانه های حمل و نقل عمومی این کلانشهر به خصوص در بخش بین شهری آن همچنان وجود دارد و بر این اساس پیروزیت چندانی در زمینه اجرای برخی موارد اینچنینی حاصل نشده است.

وی اضافه نمود: به عنوان مثال باید در اگزوز خودروهای تاکسی کاتالیست نصب شود و یا سامانه موتورخانه همه ساختمانها مورد بازرسی، معاینه فنی و ارزیابی قرار گیرند که می بایست در این زمینه متولیان امر پاسخگو باشند.

با این وجود همتی از طرحهای لز (LEZ) در مورد الزام معاینه فنی خوردوها و کهاب در مورد کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات حاصل از تبخیر بنزین به عنوان طرحهای پیروز در بهبود کیفیت هوای مشهد یاد کرد.

وی ادامه داد: نصب سامانه فیلتراسیون برای مهار آلودگی هوا در واحدهای صنعتی و نیروگاهها از سال 1392 تا به امروز به تعداد 72 دستگاه اجرا شده که اقدامی پیروز اما همچنان نیازمند توسعه و ترویج است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی به برخی اقدامات کوتاه مدت نیز برای مهار آلودگی هوای مشهد اشاره و اظهار داشت: ممنوعیت حرکت کامیونهای دارای بالاتر از 20 سال سابقه کار غیر از کامیونهای حامل مواد غذایی و سوخت، ممنوعیت حرکت خودروهای فاقد معاینه فنی، توقیف موتورها و خودروهای دودزا و جریمه اتوبوسها و کامیونهایی که موتورشان بطور درجا روشن بوده از جمله این اقدامات هستند.

وی در ادامه همچنین گفت: هوای پاک، تعهد مسوولان و مشارکت مردم به عنوان شعار امسال روز ملی هوای پاک تعیین شده که تاکید بر مسوولیتهای اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی و ضرورت فرهنگ سازی و ظرفیت سازی در حوزه حفاظت از محیط زیست است.

همتی اضافه نمود: رسانه ها، سازمانهای مردم نهاد، حوزه های صنعت، معدن، خدمات و دیگر بخشهای فعال در جامعه علاوه بر مسوولیتهای فردی و اجتماعی هر یک از ما در حفاظت محیط زیست دارای مسوولیت هستند و بر این اساس حفاظت سلامت و جلوگیری از آلودگی هوا وظیفه همه بخشها، دستگاهها و مردم لذا در این راستا نقش آفرینی و وظیفه مندی برای همه الزامی است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی آلودگی هوا را از مهمترین چالشهای زیست محیطی این استان اعلام و اظهار داشت: منابع ثابت و متحرک در این زمینه نقش آفرین هستند و به همین دلیل این اداره کل پس از سه سال تلاش اقدام به تهیه و تدوین استانی سند توسعه پایدار و همه جانبه نگر که رویکرد آن آمایش راهبردی است.

وی ادامه داد: هم اینک به نوعی شاهد حاکمیت مدیریت ناپایدار سرزمین در خراسان رضوی هستیم لذا شناسایی محدودیتها و ظرفیتهای توسعه پایدار از جمله اهداف مورد نظر در چارچوب سند توسعه پایدار و همه جانبه نگر این استان است.

همتی گفت: سند توسعه پایدار و همه جانبه نگر خراسان رضوی توسط دانشگاه فردوسی با مشاوره دانشگاه شهید بهشتی تهیه شده که در قالب آن اسناد توسعه بخشی و فرابخشی به صورت کامل دیده شده و سیاستهای کلان توسعه استان در آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: راهبردهای توسعه محیط زیست محور خراسان رضوی با در اختیار قرار دادن این سند در دست دستگاههای اجرایی استان اجرا می شود.

شهروندان مشهدی از ابتدای امسال تا به امروز 38 روز هوای پاک، 213 روز هوای قابل قبول، 51 روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه گروهها سنی را تجربه کرده اند.

کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد روزانه شاهد رفت و آمد افزون بر یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دستگاههای کم کار در مهار آلودگی هوای مشهد معرفی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دستگاههای کم کار در مهار آلودگی هوای مشهد معرفی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید