نجات زمین با خرید کالای دست دوم

به گزارش نکته های خرید، نجات زمین دیگر مربوط به فیلم های علمی و تخیلی نیست. امروزه بیشتر از هر زمان دیگری به نابود کردن زمین نزدیک شده ایم؛ آن هم نه با سلاح های هسته ای و برخورد شهاب سنگ ها، بلکه با عادات مصرف غلط روزانه و آلوده کردن زمین و محیط زیست با مصرف بی رویه ای که داریم. آیا واقعا نیازی به این همه خرید و مصرف داریم؟ آیا خرید کالای دست دوم نیازهای ما را رفع نمی کند؟ آیا زمان آن نرسیده که قدمی برای کم کردن فشار بر منابع زمین و کند کردن روند نابودی آن برداریم؟ آن هم با استفاده دوباره از هرچیزی که امکان مصرف دارد؟ اگر اندکی این دغدغه در شما شکل گرفت، این مطلب بلاگ خبرنگاران را بخوانید.

نجات زمین با خرید کالای دست دوم

سؤالی مهم؛ با زمین چه کردیم؟

تا پیش از انقلاب صنعتی، کره زمین می توانست خود را پابه پای مصرف انسان و احتیاجهایش بهبود دهد. آلودگی آب و محیط زیست زیاد نبود، گرمایش زمین سیر طبیعی خود را داشت، حیاط وحش متنوع تر و امن تر بود و انسان تهدید چندان بزرگی برای زمین به حساب نمی آمد. اما انقلاب صنعتی همه چیز را تغییر دارد؛ صنایع شکل گرفتند و احتیاج به انرژی سر به فلک گذاشت. انسان به جان زمین افتاد و هر چه از منابع آن می توانست، برداشت کرد.

بااین حال موضوع به اینجا ختم نشد؛ علاوه بر استخراج بی رویه مواد معدنی دنیا انباشته از زباله شد. فراوری و مصرف روزبه روز بیشتر و انسان حریص تر شد؛ تا جایی که دیگر زمین نتوانست خود را بهبود دهد و نفس هایش به شمارش افتاد. امروزه دیگر کمتر جایی را می توان پیدا کرد که ردی از آسیب انسان در خود نداشته باشد. جنگل زدایی های گسترده، برداشت بی رویه آب و پر شدن اقیانوس ها از زباله، تنها بخشی از زخم عمیقی است که بر پیکر زمین زده ایم.

ایران ما هم به عنوان بخشی از این کره آبی رنگ، از این صدمات بی نصیب نبوده است. آلودگی شدید محیط زیست، انباشت زباله و رها کردن آنها در طبیعت، آتش سوزی جنگل ها و بحران بی آبی که زندگی همه ایرانیان را تهدید می نماید، فقط بخشی از مسائل ایجادشده است. کشور ما محیط زیست آسیب پذیری دارد و با توجه به اینکه مساحت زیادی از آن را بیابان و کویر تشکیل می دهد، هر بحرانی یک ضربه جبران ناپذیر است.

متأسفانه در نقطه بدون بازگشت هستیم و نمی توانیم به دنیای گذشته برگردیم. اما چاره چیست؟ شاید نجات زمین و ایران در گرو مصرف مجدد باشد؛ یا به عبارت بهتر، استفاده از کالا و لوازم کارنموده.

خرید کالای دست دوم و قدمی برای نجات زمین

فراوری هر کالا به انرژی و آب احتیاج دارد. این احتیاج در خصوص هر کالایی فرق دارد. هرچه کالا بزرگ تر و پیچیده تر شود، مقدار انرژی و آب مصرفی هم بیشتر می شود؛ به عنوان مثال، برای فراوری یک تلویزیون 5350 لیتر آب مورد احتیاج است. این رقم، دیوانه نماینده است! در نظر بگیرید که چه تعداد تلویزیون سالانه در دنیا فراوری می شود. آیا از همه آنها به مدت زیادی استفاده می شود؟ آیا نمی توان آنها را سال های بیشتری استفاده کرد و آیا حتماً باید یک تلویزیون نو خرید؟

کالای دست دوم به معنای کالای بی کیفیت یا بلا استفاده نیست. بسیاری از کالاها از کیفیت خوبی برخورداند و استفاده چند ساله از آنها، به معنای نبود امکان استفاده مجدد نیست. اگر در احتیاجهای خود دقیق تر شویم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از آنها را می توانیم با کالاهای کارنموده هم به خوبی رفع کنیم.

تلویزیون مثال خوبی است. کالاهای برقی بسیاری هستند که همچنان به برترین شکل کار می نمایند. لباس های زیادی هستند که همچنان قابلیت استفاده مجدد را دارند. بیشتر لوازم خانگی را می توان به صورت دست دوم خریداری کرد و برترین استفاده را از آنها برد. متأسفانه مسئله ای که در خرید لوازم دست دوم داریم، ربطی به کیفیت آنها ندارد؛ بلکه بیشتر به فرهنگ و نداشتن مطلعی ما برمی شود. اگر در خرید کالاها کمی هم به نجات زمین فکر کنیم و در نظر بگیریم که چه مقدار انرژی از درون آن بیرون می کشیم، شاید خرید کالای دست دوم را راحت تر بپذیریم.

استفاده از لوازم دست دوم، نشانی از وجدان بیدار است

مصرف گرایی بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ سرمایه داری غربی است که از نیمه دوم قرن بیستم، ابتدا آمریکا و اروپا و سپس تمام دنیا را بلعید. امروزه اما همان کشورها نسبت به خطراتی که این سبک زندگی برای کره زمین دارد، مطلع شده اند. کم کردن مصرف پلاستیک، ایجاد صنایع بازیافت زباله، درختکاری، آموزش بچه ها برای حفظ محیط زیست و مواردی از این دست، از جمله اقداماتی است که در کشورهای غربی در حال اجرا است. اما مهم ترین کار برای نجات زمین ، اشاعه فرهنگ خرید کالای دست دوم است.

توسعه کسب و کارهای بزرگی مثل Ebay، نشان از این دارد که مردم به این باور رسیده اند که می شود کالای دست دوم را هم استفاده کرد. علاوه بر Ebay، شرکت کانادایی kijiji هم کسب وکار خود را بر مبنای کالای دست دوم و تشویق مردم به استفاده مجدد از این گونه لوازم گذاشته است. kijiji که کار خود را از سال 2005 شروع نموده است، آگهی های متنوعی را در دسته بندی های مختلف منتشر می نماید و این امکان را به مردم می دهد که بتوانند به راحتی لوازم دست دوم خود را خرید و فروش نمایند.

این موضوع هم کسب وکار را توسعه می دهد و هم یاری زیادی به کم شدن فراوریات صنعتی می نماید. بسیاری به این نتیجه رسیده اند که حتی خرید یک تی شرت دست دوم هم می تواند نفسی برای زمین باشد.

معامله کالای دست دوم و نقش آن در زندگی پایدار

ابتدا تعریفی از زندگی پایدار ارائه دهیم؛ بر اساس ویکی پدیا

زندگی پایدار، یک روش زندگی است که بر کاهش استفاده فرد و جامعه از منابع طبیعی تأکید دارد. افرادی که این روش زندگی را برمی گزینند، اغلب کوشش می نمایند تا با تغییر عادت های رفت وآمد، مصرف انرژی، رژیم غذایی، کربن دی اکسید کمتری فراوری نمایند. هواداران این روش زندگی سعی می نمایند زندگی خود را با پایداری محیط زیست و احترام به رابطه هم زیستی با طبیعت وفق دهند.

بر این اساس، زندگی پایدار بر مبنای کاهش مصرف و آسیب زدن به محیط زیست بنا شده است. همان طور که در بالا هم اشاره شد، نمی توانیم به زندگی پیش از مصرف گرایی برگردیم، پس باید شیوه مصرف خود را تغییر دهیم. خرید لوازم دست دوم یکی از راه هایی است که می توان با آن فشار را از طبیعت برداشت.

استفاده از کالای دست دوم، فراوری را کمتر می نماید که به معنای کمتر شدن مصرف انرژی و منابع دیگر زمین و در نتیجه کاهش کربن دی اکسید می شود. بعلاوه زباله کمتری ایجاد می شود و محیط زیست سالم تری برای حیوانات و البته انسان ها خواهیم داشت. علاوه بر اینها، هزینه و انرژی نقل و انتقال فراوریات از کارخانه تا مصرف نماینده هم کم خواهد شد. این موارد تنها اثراتی است که در لحظه قابل تماشا هستند. اثرات پنهان بسیاری همانند زمینی پاک تر برای نسل های بعدی، چیزی است که ارزش هر کاری را دارد.

سال هاست که کسب و کارهای مهمی در دنیا، در زمینه فروش و خرید لوازم دست دوم فعال شده اند و مدل کسب وکار آنها یاری زیادی به بهبود شرایط زمین نموده است. ایران از این قافله عقب بود؛ اما پلتفرم نکته های خرید با مدل کسب وکار خود و زیرساختی که برای معامله کالاهای دست دوم فراهم کرد، قدم مهمی برای نجات زمین برداشت و باعث شد که کالاهای زیادی همچنان در چرخه مصرف باقی بمانند و به عنوان زباله در طبیعت رها نشوند. نجات زمین با دست دو، نشان دهنده بخشی از اقدامات نکته های خرید برای نجات محیط زیست و منابع ایران است.

جمع بندی

خرید و استفاده از کالای دست دوم، راهی برای کم کردن فراوریات غیرضروری در دنیا است. کم شدن مقدار مصرف انرژی، پاک بودن بخش های بیشتری از زمین و البته کم شدن هزینه های مصرفی افراد نیز، از جمله فواید استفاده از لوازم کارنموده است.

نظر شما چیست؟ فواید دیگری برای استفاده از کالاهای دست دوم برای طبیعت، می شناسید؟ در بخش کامنت ها نظرات خود را بنویسید.

منبع: بلاگ دیوار

به "نجات زمین با خرید کالای دست دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات زمین با خرید کالای دست دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید