نقش عجیب انگل گربه خانگی در زندگی گرگ های خاکستری ، تاثیراتی که دست کم گرفته شدند

به گزارش نکته های خرید، یک مطالعه نشان داده است که عفونت با انگل توکسوپلاسما گوندی می تواند گرگ ها را با احتمال بیشتری به رئیس گله تبدیل کند.

نقش عجیب انگل گربه خانگی در زندگی گرگ های خاکستری ، تاثیراتی که دست کم گرفته شدند

به گزارش نکته های خرید و به نقل از ساینس آلرت، مطالعه 26 سال داده های رفتاری گرگ و تجزیه و تحلیل خون 229 گرگ نشان داد که عفونت با انگل توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) باعث می شود که گرگ ها، 46 برابر بیشتر از گرگ های غیرآلوده به رئیس گله تبدیل شوند.

این تحقیقات نشان می دهد که اثرات این انگل در طبیعت به شکل ترسناکی دست کم گرفته شده و به مقدار کافی روی آن و نقشش در زیست بوم ها و رفتار حیوانات مطالعه نشده است.

اگر گربه دارید، احتمالا قبلا نام انگل توکسوپلاسما گوندی یا تی گوندی را شنیده اید. این ارگانیسم میکروسکوپی فقط می تواند در بدن گربه سانان فراوری مثل کند، اما تقریبا در بدن همه حیوانات خونگرم می تواند عفونت ایجاد و رشد کند.

این شامل انسان ها هم می شود. توکسوپلاسما گوندی می تواند باعث ایجاد یک بیماری انگلی بدون علامت (اما هنوز بالقوه کشنده) به نام توکسوپلاسموز شود. هنگامی که این انگل در بدن میزبان دیگری قرار می گیرد، برای ادامه بقا در پی راهی برای بازگرداندن نسل خود به درون بدن گربه می شود، و برای این کار از راه وحشتناکی استفاده می نماید.

حیواناتی مانند موش های آلوده به این انگل خطرات بیشتری را متحمل می شوند و در بعضی موارد واقعا مجذوب بوی ادرار گربه ها می شوند و در نتیجه احتمال کشته شدن آنها بیشتر می شود و انگل دوباره به بدن گربه بازمی شود.

بیشتر بخوانید:

  • نگهداری گربه در خانه چه بلایی سر مردان می آورد؟

برای حیوانات بزرگ تر، مانند شامپانزه ها، آلودگی به این انگل به معنای خطر مواجهه و شکار به وسیله گربه بزرگتر مثل پلنگ است. کفتارهای آلوده به توکسوپلاسما گوندی هم بیشتر به وسیله شیرها کشته می شوند.

گرگ های خاکستری (Canis lupus) در پارک ملی یلو استون امریکا دقیقا طعمه گربه ها نیستند، اما گاهی اوقات قلمرو آنها با کوگارها (نوعی شیر کوهی) ناقلین شناخته شده این انگل یکی است، و این دو گونه، هر دو شکار گوزن، گاومیش کوهان دار و استرآهو شکار می نمایند. احتمالا گرگ ها نیز به علت خوردن شکارهای آلوده به این انگل مبتلا می شوند.

داده های جمع آوری شده در خصوص گرگ ها و رفتار آنها برای 26 سال فرصتی نادر برای مطالعه تاثیرات انگل بر روی یک میزبان وحشی ارائه کرد. محققان پروژه گرگ های یلو استون، بعلاوه نگاهی به نمونه های خون گرگ ها انداختند و دریافتند گرگ هایی که قلمروشان همپوشانی زیادی با شیرهای کوهی دارد، بیشتر به توکسوپلاسما مبتلا می شوند. آنها در گرگ های آلوده به این انگل، افزایش سطح قابل توجه ریسک پذیری را مشاهده کردند.

گرگ های آلوده 11 برابر بیشتر از گله خود در قلمروهای تازه پراکنده شدند. نرهای آلوده به احتمال 50 درصد در طی 6 ماه گروه خود را ترک می نمایند، و این مدت زمان برای گرگ های غیر آلوده 21 ماه است. گرگ های ماده آلوده نیز به احتمال 25 درصد گروه را ظرف 30 ماه ترک می نمایند که این مدت زمان برای گرگ های غیرآلوده 48 ماه است.

بعلاوه گرگ های آلوده به احتمال زیاد به سردسته های گروه تبدیل می شدند. انگل توکسوپلاسما گوندی ممکن است سطح تستوسترون را افزایش دهد، که به نوبه خود می واند منجر به افزایش پرخاشگری و تسلط شود: ویژگی هایی که به گرگ یاری می نماید تا خود را به عنوان رئیس گله نشان دهد.

این یکی دو پیامد مهم دارد. سردسته های گله گرگ هایی هستند که فراوری مثل می نمایند و انتقال تی گوندی می تواند مادرزادی باشد و از مادر به فرزند منتقل شود و به این شیوه انگل بقای خود را تضمین می نماید و بعلاوه می تواند بر پویایی کل گروه تاثیر بگذارد.

محققان در مقاله خود می نویسند: به علت ساختار گروهی زندگی گرگ خاکستری، رهبران دسته تاثیر بیش از حدی بر جفت خود و تصمیمات گروهی دارند. اگر گرگ های خاکستری به این انگل آلوده شده باشند و تغییرات رفتاری نشان دهند، این تغییر بر بقیه گرگ های گله هم اثر می گذارد.

برای مثال وقتی رئیس گله جسورانه در پی بوی ادرار وارد قلمروی تازه شیرهای کوهی می شود، می تواند بیشتر در معرض انگل قرار بگیرد، بنابراین گرگ های بیشتر در معرض ابتلا به انگل توکسوپلاسما گوندی قرار می گیرد و همین طور چرخه افزایش هم پوشانی قلمرو و عفونت مدام تکرار می شود.

این شواهد نشان می دهد عوامل کوچکی که کمتر روی آن ها مطالعه شده، چطور می تواند تاثیری بزرگ بر عملکرد زیست بوم داشته باشد.

آنالیز پیامدهای عفونت های انگلی در تحقیقات آینده حیات وحش برای درک تاثیرات انگل ها بر حیوانات، گروه ها و فرآیندهای زیست بوم حیاتی است. این تحقیق در Communications Biology منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "نقش عجیب انگل گربه خانگی در زندگی گرگ های خاکستری ، تاثیراتی که دست کم گرفته شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش عجیب انگل گربه خانگی در زندگی گرگ های خاکستری ، تاثیراتی که دست کم گرفته شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید