هتل گرانتر است یا اقامتگاه بومگردی؟

به گزارش نکته های خرید، اول بیایید تعریف تعیینی از هر کدام داشته باشیم. وقتی صحبت از سفر می گردد، مکان اقامت هم یکی از ملزومات سفر است که باید تعیین گردد.

هتل گرانتر است یا اقامتگاه بومگردی؟

تا چند سال پیش هر کسی با هر مقدار بودجه ای که داشت به دو گزینه بیشتر فکر نمی کرد، یکی هتل و دیگری مسافرخانه اما امروزه با توسعه پیدا کردن حوزه توریستی، محل های مختلفی به عنوان اقامتگاه به توریستان معرفی شده است که یکی از گزینه ها، اقامتگاه بوم گردی است.

برای مقایسه قیمتی بین هتل ، رزرو ویلا و بومگردی بهتر است قبل از آن به ارزشیابی هر کدام از لحاظ امکانات رفاهی و موقعیت جغرافیایی و بعلاوه تجربه ای که از اقامت در هرکدام به دست می آوریم، بپردازیم تا به طور منطقی بتوانیم انتخاب درست تری داشته باشیم.

هتل

خدمات و کیفیت هتل با تعداد ستاره آن ها ارزیابی می گردد و لوکس ترین هتل ها پنج ستاره می گیرند. در حال حاضر فقط یک هتل هفت در جهان داریم که آن هم در دبی است. معمولا هتل ها بیش از دو طبقه دارند و معماری آن ها به صورتی است که اتاق های بیشتری در کنار هم قرار می گیرند.

مسافران به وسیله پله و آسانسور رفت و آمد می نمایند. خدمات هتل روی قیمت آن تاثیر می گذارد. هر چه خدمات بیشتری مانند استخر، جکوزی، سالن ورزشی، روم سرویس و دیگر امکانات را در اختیار مسافران قرار دهد، ارزش هزینه پرداختی بیشتر می گردد. تعداد کارکنانی که در هتل ها در تخصص های مختلف مشغول به کار هستند در مقایسه با دیگر اقامتگاه ها بسیار زیاد است.

اقامتگاه بومگردی

آشنایی با مفهوم بومگردی می تواند علت انتخاب اقامتگاه بومگردی را نیز تعیین کند. بومگردی در اصل به نوعی از سفر و توریستی اشاره می نماید که در آن فرهنگ، محیط، غذا و سنت های محلی در اولویت قرار می گیرد. یعنی مسافر فقط مکانی را که انتخاب می نماید، صرفا برای استراحت و جای خواب نیست.

مثلا کسی که به گیلان سفر می نماید به جای اقامت در یک هتل در وسط شهر که معماری مدرن دارد، در خانه ای با معماری سنتی گیلان ساکن می گردد و کارکنان بومگردی که بیشتر مواقع صاحبان خانه هستند، مهمانان را با فرهنگ و سنت های محلی آشنا می نمایند. بومگردی های ایران بیشتر مناسب افرادی است که علاقه مند به طبیعت، فرهنگ اقوام مختلف، غذاهای محلی، لباس های سنتی و موسیقی فولکلورهستند.

حالا می توانیم درباره به وجود آمدن اقامتگاه های بومگردی صحبت کنیم. هدف از ایجاد اقامتگاه بومگردی سفر به منطقه ها زیبا و تاریخی بود بدون آن که رفت و آمد توریست به بافت تاریخی و طبیعت آن منطقه آسیبی وارد گردد. شناخت فرهنگ بومی و آشنایی با تاریخ و طبیعت و بعلاوه یاری به رونق اقتصادی مردم محلی از اهداف اصلی بومگردی است.

بومگردی ها خانه های محلی یا تاریخی هستند که به اقامتگاه تبدیل شده اند و شما با اقامت در آن با آداب و رسوم و سبک زندگی سنتی مردم آشنا می شوید. یکی از جذابیت های بومگردی ها متفاوت بودن آن ها با توجه به ویژگی های اقلیمی هر منطقه است. برای مثال بومگردی ها در شمال کشور کلبه های چوبی هستند، در قشم خانه های روستایی، در منطقه ها کویری خانه های کاهگلی و کپری است.

این تجربه هیجان انگیز در اقامتگاه های بومگردی با تعداد روزهای اقامت شما به دست می آید. تا وقتی که ساکن این بومگردی ها هستید، می توانید زندگی محلی را از نزدیک لمس کنید و از غذاهای محلی و منحصر به فرد همان منطقه میل کنید و لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید: حقایق جالب و خواندنی درباره هتل های نوساز کیش

همواره می توانیم هتل انتخاب کنیم؟

شهرهای توریستی و مهم مثل شمال کشور، تهران، مشهد، اصفهان، کیش تعداد هتل بیشتری دارند و بعلاوه با توجه به چندستاره بودن آن ها امکان انتخاب هتل با قیمت های مختلف را به مسافران می دهند. بستگی به سلیقه و بودجه شما دارد که چه هتلی با چه کیفیتی انتخاب کنید اما برخی اقامتگاه های بومگردی خیلی امکانات بیشتری نسبت به یک هتل سه ستاره دارند. در شهرهایی که جاذبه های توریستی و طبیعی و بکر بیشتری دارند، چندان دست شما برای انتخاب هتل باز نیست.

بیشتر هتل ها در شهرها قرار گرفته اند و در منطقه های که دور از شهر هستند، بومگردی ها برترین گزینه برای انتخاب اند. نکته دیگر مقدار راحتی شماست. معمولا هتل ها قوانین خاص خود را دارند و شما نمی توانید در یک اتاق دورهمی محبت آمیز داشته باشید اما در بومگردی ها، فضا محبت آمیز تر است و شما با هماهنگی مسئول اقامتگاه می توانید این کار را انجام دهید. مزیت دیگری که هتل ها ندارند، ممنوع بودن ورود حیوانات خانگی است. در حال حاضر بسیاری از خانواده ها حداقل یک حیوان خانگی دارند که برخی از اقامتگاه ها اجازه ورود آن ها را به مسافران می دهند.

حسی نو در اقامتگاه بومگردی

اقامتگاه های بومگردی با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی از نظر ظاهری و فرهنگی با هم تفاوت دارند و اگر شما فردی هستید که زیاد به سفر می روید، می توانید حسی نو و تجربه ای تازه در اقامت خود داشته باشید. هتل ها شاید از نظر ظاهری با هم متفاوت باشند اما همگی یک اتاق با امکاناتی تعیین در اختیار شما قرار می دهند که پس از مدتی تکراری می شوند. افرادی که عاشق طبیعت هستند و دوست دارند محل اقامتشان نیز در دل طبیعت باشد، اقامتگاه بومگردی، محیطی مناسب برای آن ها فراهم نموده است.

نتیجه گیری منصفانه

می توان به طور معمول گفت که قیمت اقامتگاه بومگردی به نسبت هتل منصفانه تر است اما انتخاب با شماست که چه مکانی را برای اقامت خود مناسب تر بدانید. قیمت یک مکان فقط با هزینه اقتصادی که پرداخته می گردد، سنجیده نمی گردد و تجربه و لذتی که در حین اقامت به دست می آید، نیز مهم و دارای ارزش است.

منبع: همشهری آنلاین

به "هتل گرانتر است یا اقامتگاه بومگردی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هتل گرانتر است یا اقامتگاه بومگردی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید