ایرلاین ها موظف به پذیرایی در پروازهای طولانی تر از یک ساعت هستند
به گزارش نکته های خرید، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، ایرلاین ها موظف به پذیرایی در پروازهای طولانی تر از یک ساعت هستند.
حذف کترینگ و پذیرایی در پروازها که همزمان با شیوع ویروس کرونا و اجرای مصوبه فاصله گذاری اجتماعی در پروازها انجام شد، هنوز ادامه دارد و به عامل مهمی در کاهش سطح سرویس و نارضایتی مشتری های ایرلاین ها تبدیل شده است. این درحالی است که مقررات مربوط به مقررات پرواز تاکید دارد که اندازه مشخصی کیلو کالری باید هنگام سفر برای پذیرایی از مسافر در نظر گرفته گردد. علت آن هم افت فشار خون و قند خون مسافران به علت کاهش فشار هوا است.
تا زمانی که مسافران واکسینه نبودند و فاصله گذاری اجتماعی نیز در پروازها رعایت میشد، در حوزه کترینگ و پذیرایی از مسافر، نظارت ها سختگیرانه تر بود و همه شرکتهای هواپیمایی کترینگ را حذف نموده بوند. اما اکنون با ظرفیت گیری کامل پروازها و با وجود اینکه هزینه پذیرایی در طول سفر از روی بلیت حدف نشده است، بسیاری از ایرلاین ها یا از مسافران پذیرایی نمی نمایند یا به صورت محدود با آب یا میوه به پذیرایی از مسافران اقدام می نمایند. قوانین بین المللی اما از توزیع غذای گرم در پروازها حمایت می نماید.
یکی از مسافران پرواز راستا اصفهان به تهران شرکت هواپیمایی آتا اخیرا در تماس تلفنی از عدم پذیرایی در این پرواز اطلاع داد و گفت: نیم ساعت بعد از پرواز و در شرایطی که با افت فشار و قندخون روبرو شدم، از مهماندار سوال کردم چرا پذیرایی در این سفر انجام نشده است و تقاضای ارائه یک لیوان آب داشتم. این شرایط را هفته بعد در پرواز یکی دیگر از شرکتهای هواپیمایی نیز داشتم و متوجه شدم ایرلاین ها بازگشت کترنیگ به پروازها را به معنای نقض پروتکل های بهداشتی می دانند.
حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی درباره چرایی حذف کترینگ از سوی بعضی شرکتهای هواپیمایی اضافه نمود: براساس تصمیم ستاد مبارزه با کرونا شرکتهای هواپیمایی در سفرهای داخلی موظف به پذیرایی از مسافر در پروازهای بالاتر از یک ساعت هستند.
وی شرح داد: بعلاوه شرکتهای هواپیمایی در مقاصد خارجی بدون محاسبه ساعت پروازی موظف به پذیرایی کامل هستند.
خوشخو با بیان اینکه اکنون از سوی مسافران نیز دو دیدگاه درباره پذیرایی وجود دارد، اضافه نمود: عده ای معتقد هستند به علت قرار گرفتن در شرایط کرونایی، بهتر است مسافران به بهانه پذیرایی مجبور به درآوردن ماسک خود نشوند، در مقابل این دیدگاه وجود دارد که به علت حذف فاصله گذاری اجتماعی به عنوان مهمترین پروتکل بهداشتی پروازها و محاسبه مبلغ پذیرایی روی بلیت هواپیما، کترنیگ نباید حذف گردد.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چرا بعضی ایرلان ها با وجود محاسبه هزینه پذیرایی، اقدام به حذف کترنیگ در سفرها داشتند، ادامه داد: افزایش رضایتمندی مسافر به وسیله کترنیگ سیاست بیشتر ایرلاینها است و شرکتهای هواپیمایی نیز در پی روی رضایتمدی مسافر اتفاقا ترجیح میدهند که خدمات کترینگ را در سفرها انجام دهند. با این حال تصمیم نهایی درحال حاضر از سوی خود شرکتهای هواپیمایی گرفته می گردد و ما کوشش داریم با تشدید نظارت ها تمام سفرهای نوروزی با انجام کترینگ انجام گردد.
وی گفت: عده ای از کارشناسان معتقد هستند ارائه پک بهداشتی در داخل پروازها به معنای این است که مسافر در طول زمان سفر به علت رعایت ویروس کرونا ماسک خود را به صورت بزند. اما بطور کلی قوانین و مقررات بین المللی و بعلاوه ستاد کرونا بر پذیرایی در سفرها تاکید دارد.
منبع: همگردی