بفرمایید صبحانه لذیذ ایرانی!

به گزارش نکته های خرید، خبرنگاران :از قدیم گفته اند صبحانه را با دوستت بخور.حالا چه می گردد اگر با دوستت در سفر باشی و آن هم در شهرهایی که صبحانه خاص و گرم و دلنشین دارند. با ما باشید تا چند تا از خوشمزه ترین صبحانه های ایران را به شما معرفی کنیم.

بفرمایید صبحانه لذیذ ایرانی!

به گزارش نکته های خرید ، از قدیم گفته اند صبحانه را با دوستت بخور.حالا چه می شود اگر با دوستت در سفر باشی و آن هم در شهرهایی که صبحانه خاص و گرم و دلنشین دارند. با ما باشید تا چند تا از خوشمزه ترین صبحانه های ایران را به شما معرفی کنیم.

لوبیا شاپوری گیلانی

املت لوبیا شاپوری یکی از غذاهای سنتی گیلان است که در واقع یک املت قهوه خانه ای است و بیشتر به عنوان صبحانه در قهوه خانه های سنتی و در ماهی تابه رویی سرو می شود. این املت امروز در منوی کافه ها و رستوران های لوکس گیلان نیز جایگاه ویژه ای دارد.

می گوینداولین بار یک قهوه چی گیلانی به نام شاپور این املت را ابداع و آن را در قهوه خانه اش عرضه کرد، به همین علت به نام املت شاپوری معروف شد. املت لوبیا شاپوری به علت داشتن لوبیا چیتی و تخم مرغ یک غذای کامل محسوب می شود که علاوه بر صبحانه در وعده ناهار یا شام هم قابل سرو است.

دویماج آذربایجان

پنیر تبریز مشهورترین و محبوب ترین صبحانه موجود در استان آذربایجان شرقی است. خوردن شیر داغ محلی، عسل و سرشیر در تبریز یک سنت دیرینه است. در روستاهای آذربایجان شرقی از ترکیب گردو، نان لواش خشک، پیازچه، خامه، خیار، دوغ، پنیر و سبزی خوردن یک صبحانه خوشمزه به نام دویماج درست می نمایند.

بابوله کردستان

زمانی که صحبت از غرب کشور به میان می آید بیش از همه نام کردستان به فکر انسان خطور می نماید. صبحانه در استان کردستان یعنی ترکیب سیب زمینی، تخم مرغ، کره ذوب شده، سبزی خوردن یا خیارشور و گوجه که در نان سنگک یا لواش به صورت ساندویچ پیچیده شده و به بابوله معروف است.

آش سبزی شیراز

شیراز باشی و آش سبزی و نان سنگک با لیموی جهرم نوش جان نکنی ضرر کردی. این آش خوشمزه با طعم شگفت انگیز حاصل ساعت ها پخت گوشت و حبوبات و سبزی های معطر و برنج است که عطر خوش آن در صبحگاهان دلفریب شیراز هر رهگذری را سرمست می نماید.

لیتک هرمزگان

در استان هرمزگان نان توموشی به لیتک و نون تاوَه معروف است. زمانی که این نان را در تنور می گذارند روی آن مقداری مهیاوه یا سوراغ (نوعی سس شور قهوه ای رنگ) و تخم مرغ می ریزند تا برای وعده صبحانه میل شود.

نان تخم مرغی یا چم چمه هم یک نان شیرین است و با پنیر و دوشاب (شیره انگور) سرو می شود. بلالیت صبحانه دیگری است که با شکر و زعفران پخته می شود. نان پراته، نخود آب و شیرچایی صبحانه ای است که در بخش های جنوبی کشور و به سمت شرق سرو می شود.

قورمه نیمرو کرمان

در کرمان قورمه نیمرو را به عنوان صبحانه محلی و سنتی معرفی می نمایند که از ترکیب گوشت گوسفندی و نیمرو تهیه می شود.عجیب هم نیست کرمانی ها بزقورمه شان هم معروف و محبوب است. کلا در کار قورمه هستند!

حلیم و عدس اصفهونی ها

در اصفهان حلیم و عدس معروف ترین صبحانه است. برای تهیه حلیم و عدس ابتدا حلیم ساده را می پزند و سپس عدس چرخ شده را مانند سس روی حلیم می ریزند.

آرشه سمنان

در سمنان هم می توانید آرشه یا آروشه را سفارش دهید که یک نوع پنیر خاص است که با زردچوبه سرخ می نمایند. این صبحانه را در فیروزکوه نیز می توانید پیدا کنید.در مسافرت به شاهرود، قورمه (گوشت گوسفندی) را به صورت سرد بر روی نان بربری می گذارند و به عنوان صبحانه میل می نمایند. مردم اراک و قزوین نیز نان فتیر درست می نمایند و آن را به نام قزوینی ها در لیست میراث ملی کشور ثبت نموده اند.

توگی و کمه در گناباد

توگی را می توانید در مسافرت به خراسان جنوبی و گناباد تهیه کنید. این صبحانه از ارزن و شیر درست می شود. در خراسان شمالی سنخواست که از ماست درست می شود و با سبزی تازه و نان چریشی صرف می شود معروف ترین صبحانه منطقه نام دارد.کمه صبحانه دیگری است که در این منطقه ها با استفاده از آرد جو، پونه و شیر تازه گوسفندی درست می نمایند و البته برای صبحانه بسیار اشتها آور است.

منبع: توریسم آنلاین

به "بفرمایید صبحانه لذیذ ایرانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بفرمایید صبحانه لذیذ ایرانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید