سعید اسدی: جشنواره فجر محلی برای عرض اندام جوانان و هنرمندان استان ها است
به گزارش نکته های خرید، تهران (پانا) - جنبه ترغیبی جشنواره برای هنرمندان ساکن بیرون از تهران، اهمیت آن برای جوانان به عنوان محلی برای عرض اندام و رویارویی با تئاتر جهان به واسطه بخش بین المللِ از جمله امتیازاتی است که سعید اسدی به عنوان ویژگی های جشنواره تئاتر فجر به آن ها اشاره می نماید.
به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سعید اسدی که سابقه دبیری دو دوره از این رویداد، دوره های سی وچهارم و سی وپنجم را در کارنامه دارد در پاسخ به این سوال که کارکرد جشنواره تئاتر فجر از دید او به عنوان یکی از فعالان شناخته شده عرصه تئاتر چیست، چنین می گوید: جشنواره، در سال های دور افرادی را به جامعه تئاتری ایران معرفی می کرد. کاراکترها یا صاحبان سبکی که اکنون جزو هنرمندان خوب ما چه در عرصه نمایشنامه نویسی، چه در عرصه کارگردانی، چه در عرصه بازیگری و غیره اند. پس جشنواره به آدم ها اعتبار می داد اما پس از مدتی، به دلایل متعدد اجتماعی، سیاسی، مالی، تغییر نسل ها و غیره ، این خاصیت آن کم رنگ شد اما خاصیت ها و خروجی های دیگری از جشنواره تئاتر فجر به دست آمد.
وی در شرح دیگر نتایج جشنواره تئاتر فجر، می افزاید: به عنوان مثال، بخشی از این خروجی این است که یکی از عواملی که تئاتر خارج از تهران را همچنان باطراوت نگه می دارد، جشنواره تئاتر فجر است. خاصیتی که شاید تا این حد برای هنرمندانِ مقیم تهران، پررنگ نباشد یا اهمیت نداشته باشد اما برای هنرمندان استان ها همچنان جنبه ترغیبی بااهمیتی دارد که برای آن می کوشند و کوشش می نمایند. به نظر من، هرچه می گذرد و تا به امروز کیفیت آثار این دسته از هنرمندان، رو به بهبود می رود و حتی در بعضی دوره ها بهتر از کیفیت کارهای هنرمندان مقیم تهران بوده است.
به گفته اسدی این این اتفاق برای جوان ترها نیز همچنان رخ می دهد و جشنواره فرصتی برای معرفی آن ها به جامعه تئاتری به شمار می رود و به کسانی که می خواهند عرض اندامی نمایند و اعتباری به دست آورند، یاری می نماید؛
دبیر دو دوره جشنواره فجر می گوید: بخش بین الملل جشنواره نیز، هرچند کم یا زیاد اما خاطرات بسیار مهمی را در تاریخ تئاتر ما رقم زده و ما را با بخشی از تئاتر جهان آشنا نموده است. می دانیم تعداد کارهایی که تماشای شان در خاطرمان مانده است اندک است اما کارهای بزرگی بوده اند و کارهای کوچک تر نیز ایده هایی با خود به تئاتر ما آورده اند یا ایده هایی گرفته اند. به عنوان مثال در دوره ای که اوستر مایر به ایران آمد، تنها چیزی که پس از جشنواره در خصوص آن صحبت می شد، همین بود یا آمدن یوجینیو باربا همراه با گروهش به ایران اتفاقی مهم بود. این اتفاقات به هر حال تاثیرات خود را می گذارند و نیازمند سنجشی منتقدانه اند که البته در کشور ما کمتر اتفاق می افتد.
وی با تاکید بر این که جشنواره تئاتر فجر به شکل تدریجی تاثیرگذار است، می گوید: نکته بعدی یافتن پاسخ این سوال است که مزایای ایجادشده برای آدم ها بابت حضور در جشنواره چیست؟ اگر در دوره ای شکل مسابقه ای برجسته است و کما این که هنوز هم چنین است و بسیاری دوست دارند در بخش مسابقه شرکت نمایند، آیا نباید مزیت های دیگری هم وجود داشته باشد؟ عدم وجود مزایای دیگر به هیچ عنوان به دلیل ناتوانی دبیران نیست و مجموعه ای از شرایط است که موجب می گردد اعتباری جز جایزه وجود نداشته باشد.
اسدی ادامه می دهد: سایر اعتبارات اما چگونه باید ایجاد شوند؟ به عقیده من معرفی آثار در سطح بین الملل یا امکان ایجاد تور تئاتری در داخل کشور که مستلزم حضور مدیران ارشاد سراسر کشور در جشنواره و انتخاب آثار از سوی آن ها برای اجرا در استان و شهرهای تحت مدیریت شان در این زمینه راهگشا است. این که چرا این اتفاق رخ نمی دهد محل سوال است و باید پرسید آیا ما از آن ها نمی خواهیم چنین نمایند؟ یا خودشان چنین نمی نمایند؟ یا اساسا سازوکارش وجود ندارد.این از جمله مزیت های جشنواره منهای جایزه است که به عقیده من اگرچه کم و زیاد وجود دارند اما در نگاهی تحول خواه باید افزایش یابند.
چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 14 تا 26 بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می گردد. اخبار و رویدادهای چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سایت fitf.ir در دسترس است.
منبع: خبرگزاری پانا