عبور از بی برقی با فراوری بیشتر و مصرف کمتر ، کوشش وزارت نیرو برای برطرف ناترازی برق

به گزارش نکته های خرید، سرمایه گذاری های دولت و بخش خصوصی برای برطرف ناترازی 20هزار مگاواتی بین فراوری و مصرف برق وارد فاز عملیاتی شد.

عبور از بی برقی با فراوری بیشتر و مصرف کمتر ، کوشش وزارت نیرو برای برطرف ناترازی برق

به گزارش نکته های خرید، پس از عبور از تابستان 1401 بدون اعمال خاموشی در کشور و کاهش 10 درصدی مصرف برق خانگی، حالا وزارت نیرو مصمم است تا 6 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور بیفزاید. در گام نخست با حضور رئیس جمهوری و وزیر نیرو 1026مگاوات به ظرفیت فراوری برق اضافه شد.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با بیان صرفه جویی 10درصدی مصرف برق خانگی در تابستان سال جاری آن هم پس از 30سال، خاطرنشان کرد: افزایش 6هزار مگاواتی ظرفیت برق بی نظیر است.

او صبح پنجشنبه گذشته در آیین افتتاح رسمی 6واحد نیروگاه حرارتی به ظرفیت 1026 مگاوات که در محل نیروگاه حرارتی آریان2 زنجان برگزار گردید، اضافه نمود: در چند سال اخیر به علت بعضی بی توجهی ها و عدم سرمایه گذاری شاهد یک ناترازی 20هزار مگاواتی بودیم و در یک سال گذشته با برنامه ریزی و کوشش فعالان صنعت برق 6هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه نموده شد که این رقم پیش از این حتی در برترین شرایط مالی کشور نیز محقق نشده بود.

به گفته محرابیان ضریب آمادگی نیروگاه های حرارتی کشور تابستان سال جاری به رکورد 98درصد رسید و تعمیرات تمامی واحدهای نیروگاهی در موعد مقرر انجام شد.

او درباره افتتاح 2واحد گازی 183مگاواتی نیروگاه آریان زنجان، گفت: این نیروگاه 150هزار سهامدار دارد؛ به این معنا که کاملا خصوصی و مردمی است و با حمایت انجام شده قرار است تا سال1402 شاهد افتتاح واحد بخار این نیروگاه نیز باشیم که بدون مصرف سوخت تازه 160 تا 170مگاوات دیگر به فراوری کشور اضافه خواهد نمود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امروز در کنار این پروژه 4 واحد بخار دیگر در نیروگاه فردوسی مشهد، هریس آذربایجان شرقی، جهرم فارس و ارومیه هم به بهره برداری می رسند، خاطرنشان کرد: تامین انرژی و آب مهم ترین عنصر رشد مالی و ایجاد رضایتمندی است که امیدواریم با حمایت های دولت و مجلس بتوانیم به صورت مطلوب و مورد انتظار مردم در این حوزه اقدام کنیم.

نیروگاه های تمام ایرانی

عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه تمامی این واحدهای نیروگاهی به وسیله متخصصان داخلی ساخته شده است، گفت: برای پیک تابستان سال جاری توانسته ایم یکی از واحدهای نیروگاه یزد را که پیش از این دچار آتش سوزی شده و از نظر کارشناسان جی ای آمریکا کاملا ناکارآمد شده بود را مجددا با توان متخصصان ایرانی به چرخه فراوری برق بازگردانیم.

او تأکید کرد: براساس برنامه وزارت نیرو برای تابستان سال آینده در کوششیم تا بیش از 6هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تازه وارد مدار نموده و رکورد تازهی در این زمینه به ثبت برسانیم.

او با اشاره به برنامه ریزی وزارت نیرو برای اضافه نمودن 30هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور، تأکید کرد: خاموشی های تابستان سال گذشته موجب شده بود تا آبروی 40ساله صنعت برق خدشه دار گردد، اما با کوشش تمامی دست اندرکاران صنعت برق توانستیم تابستان سال جاری را بدون خاموشی سپری نموده و رضایت مردم را فراهم کنیم.

پیشاهنگ با اشاره به سرمایه گذاری 23هزار میلیاردتومانی پروژه های افتتاح شده با دستور رئیس جمهوری، گفت: یکی از ویژگی های مهم پروژه های افتتاح شده امروز مربوط به 4واحد بخار سیکل ترکیبی است که بدون احتیاج به مصرف سوخت اضافی به بهره برداری رسیده اند و با افتتاح آنها سالانه یک میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی خواهد شد.

مدیرعامل برق حرارتی درباره جزئیات افزایش 6هزار مگاواتی نیروگاه ها تأکید کرد: این برنامه به وسیله 3 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی، 1400مگاوات نیروگاه صنایع، هزار مگاوات نیروگاه فراوری پراکنده و مابقی آن به وسیله نیروگاه های تتازهپذیر و ورود دوباره واحدهای معیوب به چرخه فراوری برق محقق خواهد شد.

عبور از خاموشی با کنترل مصرف

به گزارش نکته های خرید، حتی اگر وزارت نیرو به وعده خود تا 3سال آینده درباره افزایش ظرفیت فراوری تا 30هزار مگاوات بیفزاید، اما چاره ای برای مهار شرایط مصرف نداشته باشد، تردیدی نیست که ناترازی بین فراوری و مصرف ادامه خواهد یافت، نشانه ای از این است که راه عبور از خاموشی ها، با مدیریت تقاضا هموار می گردد.

سکاندار صنعت آب و برق ایران در تازه ترین گزارش خود از مقدار مصرف برق می گوید: 18درصد مشترکان پرمصرف به محدوده الگوی مصرف آمده اند و مشترکانی که کمتر از 100کیلووات در ماه مصرف داشتند 10درصد افزایش مصرف داشته اند، به این معنا که برق بیشتری برای آنها فراهم شده و عمده مصارف در محدوده الگوی مصرف رخ داده است.

محرابیان می افزاید: تا سرانجام شهریورماه 56میلیون قبض برق صادر شده که از این تعداد حدود 22میلیون قبض شامل پاداش خوش مصرفی شده اند و از همین تعداد نیز 8میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده و در مجموع یک هزار و 357میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی ثبت شده است.

او با اشاره به صرفه جویی 650مگاواتی مصرف اداری و 1500مگاواتی مصرف بخش خانگی اضافه نمود: در کشور 630هزار واحد صنعتی فراوریی در حال فعالیت هستند که 580هزار واحد آن شامل کارگاه های کوچک فراوریی می شوند و مقدار تاب آوری آنها در برابر قطعی برق و مسائل آن بسیار کم است اما خوشبختانه سال جاری با کوشش های انجام شده این واحدها حتی یک کیلووات هم محدودیت در تامین برق نداشته اند.

تابستان1402 خاموشی نداریم؟

همایون حایری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو هم از تدوین 140برنامه برای عبور از تابستانی بدون خاموشی در سال آینده خبر داده و می گوید: این برنامه ها در 4محور فراوری و تأمین برق، مدیریت مصرف و تقاضا، شبکه های انتقال و فوق توزیع برق و همکاری ها و اقدام های ستادی تدوین و تبیین شده است.

او درباره جزئیات افزایش 6هزار مگاواتی ظرفیت فراوری برق، گفت: این برنامه افزایش ظرفیت شامل به مدار آوردن 3هزارو26مگاوات واحدهای نیروگاه حرارتی تازه، یک هزارو478مگاوات واحدهای نیروگاه تازه صنایع، 850مگاوات واحدهای نیروگاه تتازهپذیر، 290مگاوات واحدهای نیروگاه فراوری پراکنده مقیاس کوچک، ارتقای توان و بازسازی به مقدار 490مگاوات از واحدهای نیروگاهی حرارتی موجود و ارتقای توان به مقدار 25مگاوات واحد سوم نیروگاه برقابی دز است.

منبع: همشهری آنلاین

به "عبور از بی برقی با فراوری بیشتر و مصرف کمتر ، کوشش وزارت نیرو برای برطرف ناترازی برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور از بی برقی با فراوری بیشتر و مصرف کمتر ، کوشش وزارت نیرو برای برطرف ناترازی برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید