فیلم کوتاه مستقل نمی گردد چون راه امرار معاش ندارد

به گزارش نکته های خرید، تهران (پانا) - کاوه سجاد حسینی کارگردان ایرانی که فیلم های کوتاه زیادی را در کارنامه خود دارد، معتقد است فیلم کوتاه باکیفیت علی رغم ظاهرش هزینه فراوری زیادی احتیاج دارد اما نهادهای حمایتی از این حوزه عقب کشیده اند. وی معتقد است فیلم کوتاه هیچ وقت مستقل نمی گردد چون نمی تواند منبعی برای امرارمعاش باشد.

فیلم کوتاه مستقل نمی گردد چون راه امرار معاش ندارد

کاوه سجاد حسینی کارگردان ایرانی که فیلم های کوتاهی مانند من را نپوشان و شهر سرد، تا تو هستی و چای تازه را ساخته است در گفت وگو با پانا از دردسرهای فراوری فیلم کوتاه در ایران سخن گفت.

هزینه های فراوری فیلم کوتاه بالاست

کاوه سجاد حسینی کارگردان فیلم بوفالو درباره شرایط فیلم کوتاه در ایران عنوان نمود: در شرایط کنونی شرایط فیلم کوتاه به جایی رسیده است که به خاطر هزینه های زیاد فراوری، به راحتی نمی توان فیلم حرفه ای ساخت. برای یک تعداد روزکوتاه فیلم برداری ناگزیر باید هزینه زیادی پرداخت گردد. پس یکی از ضعف های موجود این است که بخش حمایتی برای فیلم کوتاه وجود ندارد و خب البته طبیعی است، بودجه محدود است و نمی تواند همه فیلم ها را حمایت کند.

فیلم ساز خوب پول ندارد و سرمایه دار تخصص ندارد

سجاد حسینی با اشاره به محدودیت های اقتصادی افراد مستعد در حوزه ساخت فیلم کوتاه گفت: اکنون با شکل و شمایل مختلف جشنواره های فیلم کوتاه در استان ها در حال برگزاری است و البته در تهران هم همین است اما مسئله این است که فردی که علاقه مند به کار در این حوزه است و تخصص هم دارد درنهایت می تواند یک سوم هزینه فراوری را تقبل کند. به همین دلیل است که شاهدیم کارگردان های بااستعدادی هستند که نمی توانند فیلم بسازند و بعضی کارگردان هایی هستند که پول و سرمایه دارند اما فیلم خوب نمی توانند بسازند.

این کارگردان ایرانی اظهار کرد: شرایط اقتصادی باعث شده چه در فیلم کوتاه و چه در فیلم بلند، کسانیکه حتی قصه خوب دارند یا کارگردان بهتری هستند این شانس برایشان وجود ندارد که بتوانند ارائه خوبی داشته باشند. به همین دلیل که فیلم کوتاه حمایت کاملی ندارد و بودجه آن چنانی برای آن خرج نمی گردد همین باعث شده این ژانر به خوبی خودش را پیدا نکند.

وی عنوان نمود: من در همه این دوره هایی که داور بودم یا عضو هیئت انتخاب بودم می دیدم که چطور جوانان مشتاقانه فیلم های کوتاه می سازند. درواقع فیلم کوتاه فراوریش کم نیست و سالانه بالای دو هزار فیلم ساخته می گردد و البته بین آن ها فیلم خوب و بد داریم اما شرایط حمایتی عقب ایستاده است.

فیلم کوتاه مستقل نمی گردد چون راه امرارمعاش ندارد

کاوه سجاد حسینی درباره این موضوع که یکی از شرایط ساخت فیلم بلند این است که سه فیلم کوتاه ساخته گردد و همین باعث می گردد فیلم کوتاه نتواند مستقل باشد، عنوان نمود: طبیعی است که برای فیلم بلند باید نمونه کار داشته باشیم اما به این معنی نیست که فیلم بد هم ساخته گردد، پذیرفته می گردد. باید نمونه کارهای خوبی داشته باشد تا امتیاز کارگردانی فیلم بلند را بتواند کسب کند.

وی اظهار کرد: فیلم کوتاه حرفه ای نداریم چون امرارمعاش به وسیله صرفاً فیلم کوتاه ممکن نیست. همین منجر می گردد که به اجبار سازنده فیلم کوتاه به سمت ساخت فیلم بلند برود و یا سریال می سازد. اگر فضای ساخت حرفه ای فیلم کوتاه فراهم می شد و شخص از همین طریق امرارمعاش می کرد، قطعاً فیلم کوتاه می توانست هویت مستقل پیدا کند. درواقع فیلم ساز برای جدی گرفته شدن ناچار است که وارد فیلم بلند گردد.

کارگردان فیلم بوفالو درباره شرایط حرفه ای ساخت فیلم کوتاه گفت: فضای حرفه ای برای ژانر فیلم کوتاه یعنی باید شرایطی مانند فیلم بلند باشد تا وقتی تهیه نماینده برای فیلم کوتاه سرمایه گذاری می نماید، انتظار داشته باشد سرمایه و پولش بازگردد. عرضه و تقاضایش درست باشد تا سرمایه گذار تشویق گردد. باید به لحاظ مادی و معنوی شرایطی فراهم گردد که فیلم ساز کوتاه برای کار بعدی اش به سراغ فیلم کوتاه برود نه اینکه برود فیلم بلند بسازد اما وقتی چنین نمی گردد و دل زدگی می آورد.

عرضه فیلم کوتاه داریم اما تقاضا نداریم

وی اضافه کرد: شاید جایزه هایی که برای فیلم کوتاه در جشنواره ها مخصوصاً جشنواره های خارجی تعریف گردد امیدواری بدهد اما خب همه هزینه را برنمی گرداند. همین باعث می گردد فضا از حرفه ای گری خارج گردد و فراوری نداشته باشیم یعنی عرضه فیلم کوتاه داریم اما تقاضا نداریم. این است که فضای نیمه حرفه ای نه آماتور به لحاظ امرارمعاش ایجادشده و نمی توان به عنوان شغل روی آن حساب باز کرد.

حسینی با اشاره به اینکه فیلم کوتاه سکویی برای ساخت فیلم های بلند خوب شده است، اظهار کرد: خیلی از فیلم سازهای جهان با فیلم های کوتاهشان شناخته شده اند. در ایران هم افرادی بودند که با فیلم های کوتاه مطرح شدند و وارد فیلم سازی بلند شدند مانند شهرام مکری و سعید روستایی و فیلم های درخشانی ساختند و به عنوان فیلم ساز خوب مطرح هستند.

وی اضافه کرد: به طورکلی همه جای جهان همین است که فیلم های کوتاه بازخوردی که فیلم بلند دریافت می نماید را ندارند و اتفاقاتی می افتد که از همین راه زندگی نمایند و نیازی به فیلم بلند ندارند ولی خب این اتفاق کم است و فیلم سازهای کوتاه خودشان به این سمت می فرایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "فیلم کوتاه مستقل نمی گردد چون راه امرار معاش ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم کوتاه مستقل نمی گردد چون راه امرار معاش ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید