مدیریت زمان چیست؟ (نکات مهم در مدیریت زمان)
به گزارش نکته های خرید، مدیریت زمان یکی از مهمترین مهارت هایی است که نقش کلیدی در موفقیت دارد و به ما یاری می نماید تا بتوانیم کنترل زمان و زندگی خود را به دست بگیریم.
هرگز برای انجام دادن کارها وقت کافی در اختیار نداریم و نخواهیم داشت. راز موفقیت در این است که بیاموزیم به جای انجام دادن همه کارها، مهم ترین آنها را انجام دهیم و اوقات خود را صرف فعالیت هایی کنیم که می توانند زندگی مان را متحول نمایند. مدیریت زمان به ما یاری می نماید تا کنترل زمان و زندگی خود را به دست بگیریم.
مدیریت زمان چه مزایای دارد؟
- مدیریت زمان رسیدن به اهداف و موفقیت را ممکن می سازد.
- مدیریت زمان موجب کاهش استرس شده و همین امر موجب بهبود سلامت روحی و جسمی می گردد.
- یاری می نماید با شناسایی کارهای مهم و اولویت ها بعضی از فعالیت ها را حذف نموده و به آنچه بپردازیم که در زندگی واقعا مهم است.
- یاری می نماید تا به وسیله حذف مزاحمت ها و فعالیت های غیر ضروری مدت زمانی را که واقعا کار مفید می کنیم افزایش دهیم.
چهار راه حل اصلی مدیریت زمان برای کسب موفقیت
- شناخت راهزنان و اتلاف نمایندگان وقت
- یادگرفتن راه های ایجاد وقت
- از کارهای غیر مهم صرف نظر کردن
- اولویت بندی کارها
موفقیت در مدیریت زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است |
اتلاف نمایندگان وقت عبارتند از:
- صحبت های کم اهمیت و معاشرت های بی دلیل
- مطالعه مطالب کم اهمیت و غیرضروری
- تلفن های غیر ضروری
- نداشتن انضباط کاری
- تعلل در تصمیم گیری
- ناتوانی در نه گفتن به خواسته های نابجا
- نداشتن تمرکز حواس
- عادت امروز و فردا کردن
- قبول و یا تحمیل بیش از حد مسئولیت و کار
- عدم برنامه ریزی مناسب
راه های ایجاد وقت عبارتند از:
- زنده کردن وقت مرده
- انجام کارها به طور همزمان
- تنظیم کردن وقت خواب
- عقب انداختن کارهای غیر مهم
- قاطعیت و نه گفتن به درخواست های غیرمهم
چگونه از وقتی که داریم بیشترین بهره را ببریم؟
- اهداف خود راتعیین ساخته و مکتوب کنید.
- هرچه هدف ها شفاف تر باشد، کارایی در رسیدن به آنها بیشتر می گردد.
- اولویت های حقیقی خود را در زندگی و کار معین کنید.
- برنامه ریزی کنید: هر دقیقه برنامه ریزی برابر با 10 دقیقه صرفه جویی در انجام کار است.
- قبل از آغاز کار، مقدمات آن را فراهم کنید.
- استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید و سعی کنید توانمندی خودتان را افزایش دهید؛ در این صورت سریع تر به اهداف خود خواهید رسید.
- تمرین مرتب مهارت ها باعث کاهش زمان انجام کار و افزایش کارایی می گردد.
- روی مهارتی تمرکز کنید که در آن مهارت از دیگران بهتر هستید.
- خود را تحت فشار قرار دهید تا کارهای بیشتر و بهتری را در مدت زمان کمتر انجام دهید و بدین ترتیب به شخصی کارآمد تبدیل خواهید شد.
- یادتان باشد برای این که کارهایی را کمتر انجام بدهید، ضروری است کارهایی را بیشتر انجام دهید تا تعادل ایجاد گردد. خب، لیست کنید که کدام کارها را باید بیشتر انجام بدهید و کدام ها را کمتر.
- هرچقدر که بتوانید خوشی های کوتاه مدت تان را عقب تر بیندازید، به همان نسبت می توانید به موفقیت در درازمدت، امیدوارتر باشید.
نکات مهم مورد در مدیریت زمان
- یادتان باشد، همیشه کیفیت کارهایی که توسط شما انجام می گردد، مهمتر از کمیت آنهاست.
- بر اهداف تاکید کنید نه بر فعالیت ها
- هدف های زندگی خانوادگی، شخصی و کاری خود را بشناسید و آنها را بنویسید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی کنید.
- هدف های قابل وصول و تعیین داشته باشید که در حد کوششتان، باشد.
- رسیدن به هر هدف احتیاجمند انجام چندین فعالیت کوچکتر است. شما باید چندین قدم کوچکتر را بردارید تا به اهداف بالاتری برسید.
- هر روز حداقل یک هدف عمده را برای خود قایل شده و بکوشید تا آن را محقق سازید.
- اگر هدفی دارید که گروهی است و لازمه رسیدن به آن کوشش تمام اعضای گروه است متناسب با توان خود و اعضای گروه گام بردارید نه خیلی سریع نه کند.
- اولویت ها در یک زمان تغییر پذیرند ولی ضروری است در هر زمانی اولویت ها را بازنگری کنید و تغییر دهید.
- برای برنامه ریزی، زمان بگذارید و برای انجام کارهای اولویت دار زمان بگذارید.
- هر روز وقت خود راچنان زمان بندی کنید که ابتدا مهمترین کارها را انجام دهید.
- برای خودتان محدودیت هایی در نظر بگیرید و کارها را واجب و غیرواجب کنید.
- آن کاری مهم تر است که در درازمدت، تاثیر بیشتر و مثبت تری روی زندگی شما می گذارد.
- اطمینان حاصل کنید که اولین ساعت روز کاری شما سودمند باشد.
- هرگاه آغاز به انجام کاری کردید سعی کنید بدون وقفه آن را به سرانجام رسانید.
- وقتی که دارید کار می کنید، واقعا کار کنید؛ یک دقیقه هم وقت تلف نکنید.
- اگر کارتان را دوست داشته باشید، سریع و بهتر کار می کنید و مدیریت زمان برایتان ساده تر خواهد بود.
- ما بین فعالیت ها برای خود وقت استراحت نیز در نظر بگیرید.
- به خود و اولویت بندی که انجام داده اید اعتماد داشته باشید.
- به هیچ کس اجازه ندهید وقت شمارا تلف نموده و برای خود صرف کند.
- از تمام لحظات زندگی خود به نحو احسن استفاده نموده و در انتظار رویدادهای خوشایند در زندگی باشید.
- تعطیلات را خیلی جدی بگیرید؛ زمان تعطیلات هم اصلا به کار فکر نکنید.
- هفته ای یک روز، چهار ماهی یک تعطیلات آخر هفته طولانی و سالی، دو هفته تعطیلات درست و حسابی برای خودتان کنار بگذارید.
- وقتی که با خانواده هستید، تمام و کمال با خانواده باشید و سرتان را به تلویزیون و روزنامه و تلفن همراه … گرم نکنید.
- انتظارات افراطی از دیگران نداشته باشید. درست است که یاری دیگران در موفقیت های ما نقش دارد اما بیشتر درصد موفقیت به کوشش های خود فرد بستگی دارد.
- از همین امروز تصمیم بگیرید و کوشش خود را آغاز کنید به امید آینده ای واهی نباشید. اگر برای آغاز، منتظر روز خاصی هستید، بدانید هیچ وقت، چنین روزی فرا نمی رسد.
- در گذشته توقف نکنید و افق های زیبایی را برای خود ترسیم کنید. تنها از گذشته خود درس بگیرید و به عنوان موتوری برای حرکت به جلو از آن بهره ببرید.
- هشتاد درصد از نتایجی که دارید، حاصل از بیست درصد کارهای شماست. این بیست درصد را شناسایی نموده و شدیدا روی آنها تمرکز کنید.
- این باور را درخود ایجاد کنید که شما مسئول زندگی و اعمال شخصی خود هستید.
- هنگام احتیاج از فرد آگاهی هدایت بخواهید.
- همیشه فردی خوشبین و سازنده باشید.
مدیریت زمان یعنی استفاده بهینه از وقت |
وقت را نمی گردد پس انداز کرد. فقط می توان آن را خرج یا سرمایه گذاری کرد. مدیریت زمان نیز یعنی استفاده بهینه از وقت و برای رسیدن به این هدف باید عادت های قبل را فراموش کنید، روش های جدید را بیاموزید و برای ترک عادات نادرست و یادگیری روش های جدید شکیبا باشید. اگر با تمرین و ممارست مدیریت زمان را تبدیل به یک عادت کنید، فرصت بیشتری خواهید داشت تا بیشتر با عزیزان خود بوده و به کارهایی که دوست دارید، بپردازید.
منبع: setare.com