معرفی هل سبز و خواص درمانی آن

به گزارش نکته های خرید، بیضوی و تقریباً کروی شکل به قطر حدود 10 میلی متر و دارای غلافی به رنگ سبز می باشد که پس از رسیدن خیلی کم چروکیده می گردد. پس از شکستن غلاف 9 الی 12 عدد دانه بهم فشرده به رنگ قهوه ای با

معرفی هل سبز و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Amomum compactum می باشد.

مشخصات ظاهری هل سبز:

بیضوی و تقریباً کروی شکل به قطر حدود 10 میلی متر و دارای غلافی به رنگ سبز می باشد که پس از رسیدن خیلی کم چروکیده می گردد. پس از شکستن غلاف 9 الی 12 عدد دانه بهم فشرده به رنگ قهوه ای با طعم تند و نافذ در آن وجود دارد.

طبیعت هل سبز:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خیلی خشک می باشد.

رویش جغرافیایی:

این نوع هل بومی هند و در منطقه ها مختلفه جاوه هم کاشته می گردد.

بیشتر بخوانید: خواص هل؛ دانه معطر

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در هل سبز:

اسانس روغنی فرّار (شامل ترپی نئول، ترپی نیل استات، سینئول، بورنئول و سابی نن)، روغن ثابت، پروتئین، کلسیم اکسالات و سیلیس در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

دانه های داخل هل

نحوه مصرف:

معمولاً دانه های داخل هل را به صورت دم نموده استفاده می نمایند و به اسم ادویه و معطر نماینده در صنایع غذایی، شیرینی سازی، عطرسازی و معطر کردن برخی از محصولات دخانیات هم کاربرد دارند.

خواص درمانی:

خواص درمانی هل سبز با هل سفید تقریباً یکسان می باشد. ضد نفخ و مقوی معده، ضد تهوع و مسکن شکم درد، برطرف نماینده کم اشتهایی و برطرف نماینده دل درد ناشی از پری معده، برطرف نماینده سوء هاضمه و ضد دل بهم خوردگی، تقویت نماینده عمومی بدن و آرام نماینده، شیرین نماینده نفس و برطرف نماینده بوی بد دهان می باشد. ضمناً برای بیماری های تب، دردهای روماتیسمی، ناراحتی های معده و کبد، سرماخوردگی، نقرس، سرفه و قولنج معده هم مفید است. مصرف هل بادهای روده را به حرکات درآورده و سبب آرامش روده بزرگ می گردد.

نکته:

چنانچه نصف قاشق چایخوری پودر دانه هل را با یک لیوان شیر دو دقیقه بجوشانید صبر نموده تا ولرم گردد سپس یک قاشق غذاخواری عسل به آن اضافه نموده و مخلوط کنید و صبح ناشتا یا بین وعده های غذایی میل کنید تقویت نماینده عمومی بدن، مقوی قوه باه، برطرف نماینده رطوبت ها، نشاط آور و سرحال نماینده می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی هل سبز و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هل سبز و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید