نگرانی اعضاء شورا از آغازبه کار اتوبوس ها در مشهد
به گزارش نکته های خرید، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر فعالیت اتوبوس از سرگرفته گردد، هفته بعد آمار کرونا در مشهد افزایش می یابد.
مجبتی بهافرایند، امروز 25 فروردین ماه در هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار گردید، در مخالفت با لایحه دو فوریتی شهرداری مبنی بر ادامه تعطیلی مترو و فعالیت محدود بعضی از خطوط اتوبوسرانی، اظهار کرد: در حال حاضر متخصصان در تمام جهان در موضوع کرونا بیان می کنند که یا باید قرنطینه و تعطیل کنید یا اینکه با آمار فوتی های گروهی و وحشتناک روبرو شوید.
وی اضافه نمود: تصمیماتی که ما در کشور می گیریم برای من به عنوان یکی از کننده های مردم در شورای شهر مفهوم نیست و نمی دانم چرا چنین تصمیماتی گرفته می شود. ما در شورا کار بسیار خوب و ارزشمندی انجام دادیم که همه در مورد آن صحبت می کنند. امروز اظهار نظری از رییس شورای شهر تهران در رابطه با اتوبوس، مترو و آلودگی وحشتناک شنیدم. همه بیان می کنند حمل و نقل عمومی یکی از کانون های اصلی و مهم شیوع کرونا است. این مدت که مترو و اتوبوس در مشهد تعطیل بوده، همه اذعان دارند که مشهد نتیجه خوبی گرفته است.
بهافرایند ادامه داد: گرچه برای از سرگیری دوباره فعالیت اتوبوس نقاط خاص و با دستورالعمل خاص اشاره شده، اما عملا آنچه در تهران و سایر شهرها اجرا شده، نشان می دهد وقتی اتوبوس آغاز به کار کند، آن پروتکل ها و شرایط را نمی توانیم انجام دهیم، بنابراین من به عنوان رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مخالف ازسرگیری فعالیت مترو و الوبوس هستم.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اعلام کرد: باید یک هفته تا 10 روز دیگر اتوبوس و مترو را تعطیل کنیم، ما در حال حاضر نارضایتی، درگیری و مساله ای بابت تعطیلی حمل و نقل عمومی نداریم. ادارات می توانند برای کارکنان خود سرویس بگذارند. باید به صورت اصولی کار کنیم نه اینکه حمل و نقل عمومی را آزاد نماییم. مطمئن باشید هفته بعد آمار کرونایی های مشهد به طور وحشتناکی بالا می رود.
دولت اجبارا به جای سلامت، اقتصاد را انتخاب نموده است
در ادامه بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد نیز به عنوان مخالف این لایحه مطرح نمود: تصمیم امروز برای برقراری مجدد سرویس دهی محدود اتوبوسرانی از منظر من قابل پذیرش نیست. ما در نقطه حساسی برای دریافت این تصمیم هستیم. پیشنهاد من تمدید مصوبه قبلی به مدت یک هفته است.
وی با اشاره به اینکه سیستم اتوبوس و مترو ما سیستم حمل و نقل عمومی انبوه بر هستند، توضیح داد: با توجه به شرایط بخش هایی که قصد فعال کردن خطوط آن را دارید و شرایطی که ما داریم، پروتکل پذیر نیستند و اینکه گفته شود با رعایت پروتکل های اجتماعی قصد انجام این کار را داریم، نمونه آن اجرا شده و در این دو هفته در شهر تهران تصاویری از به هم چسبیدگی مردم در مترو و اتوبوس منتشر شد. امکان پذیر نیست بگوییم ما یا شهفرایند ما رعایت می نماید، به همین دلیل من مخالف این لایحه هستم.
گندمی گفت: من به شخص رییس جمهور و تصمیماتی که دولت می گیرد نقد جدی دارم که پیکان تصمیمات دولت مردم را هدف گرفته و از مردم می خواهد رعایت کنند. انتظار همه این است مردم در خانه بنشینند، البته مردمی که تامین باشند، نه مردمی که تامین نیستند. مشکل اصلی ما در حال حاضر بعضی تصمیماتی است که گرفته می شود. اگر دولت توان مالی ندارد چرا اعلام نمی نماید که توان حمایت مالی ندارد و اجبارا به جای سلامت، اقتصاد را انتخاب می نماید. هر روز صحبت از فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند می شود، در حالی که اینها بازی با کلمات است و اتفاق خاصی رخ نمی دهد، فقط جان مردم بیشتری به خطر می افتد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد اعلام کرد: اگر مبنای تصمیم گیری ما این است که چون ستاد عالی ما دارد تصمیمات کشوری را بیان می نماید و باید تابع آن باشیم، اینگونه نیست. ما در گذشته نیز تابع تصمیمات کشوری نبودیم، الان هم می توانیم نظر خود را بدهیم و یک هفته دیگر تعطیلی را داشته باشیم، اکثریت جامعه هم با ما همکاری می کنند. از دیروز که این زمزمه ها مطرح شد، من پیغام های زیادی داشتم و بسیاری متقاضی بودند که همچنان اتوبوس و مترو تعطیل باشد.
وی اظهار داشت: این کار خوب در مشهد باعث شد موضوع جمع شود؛ مشهدی که متغیر زیادی داشت و بسیاری نگران آن بودند که اگر کرونا در این شهر شیوع پیدا کند، مساله بیشتر حاد و کشوری می شود. غیر از همدلی و همبستگی همه متولیان، تصمیمات خوبی هم نه تنها توسط شورای شهر بلکه توسط همه گرفته شد. خواسته من این است ما به اکثریت جامعه احترام بگذاریم و تعطیلی را یک هفته دیگر تمدید کنیم، اگر قرار بر برقراری پلکانی باشد، می تواند صورت بگیرد.
گندمی افزود: دستگاه ها و ادارات نیز وسیله حمل و نقل دارند، برای بخش کارگری نیز در حال حاضر پروژه های عمرانی ما در سطح شهر فعال نشده اند، درست است بیکاری کارگران ساختمانی بسیار زیاد است و به لحاظ مالی مساله دارند، اما برای این موضوع دولت باید بسته های مالی در اختیارشان قرار دهد و ما باید این کار را انجام دهیم که به خاطر این احتیاج از خانه خارج نشوند. این مشکل با برقراری سیستم حمل و نقل عمومی انبوه بر حل نمی شود، تمدید تعطیلی یک هفته ای را در دستور کار داشته باشیم و بعد پلکانی عمل کنیم.
تاب آوری مالی و معیشتی 70 درصد مردم تمام شده است
در بخش دیگری از جلسه رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد به عنوان موافق این لایحه، توضیح داد: امروز همه ما متوجه این امر هستیم که هموطنان و همشهریان ما در شرایط سختی قرار دارند و ما باید بین سلامت و معیشت آنها جمع منطقی ببندیم.
وی اضافه نمود: من نگران همشهریان خود در مناطق پیرامونی و کم برخوردار هستم، اما باید به داده هایی اتکا کنیم که حکایت از این دارد که ضریب تاب آوری مالی و معیشتی 70 درصد مردم زیر دو ماه است، با گذشت اسفند و فروردین امان آنها بریده شده، دیگر چیزی برای هزینه کردن، خرج کردن و خوردن ندارند و با گذشت دو ماه تاب آوری مالی خانوارها به ویژه 70 درصد مردم تمام شده است.
فیضی اعلام کرد: علاوه بر این دو ماه اول عمدتا منطبق بر تعطیلات رسمی کشور بوده و مردم واقعا پروتکل ها را رعایت کردند. کلیه روش هایی که ما در سطح شهر مشهد و منطقه ای بستیم منطبق بر سیاست های ستاد ملی مبارزه با کرونا در سطح کشور بوده است.
رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد ادامه داد: خطوط بی آرتی مبدا و مقصد آن دسته از همشهریانی است که از مناطق پیرامونی به مناطق برخوردار برای انجام کار می فرایند و با توجه به صراحت لایحه مبنی بر تعطیلی مترو و راه انداختن بخشی از ظرفیت های اتوبوسرانی، جمع بستن عالمانه و عاقلانه بین ارجحیت سلامت بر اقتصاد خانوار یا اقتصاد خانوار بر سلامت منطقی است، بنابراین موافق این لایحه هستم.
آزاد کردن تردد بین استان ها به معنای ورود زائر است
در ادامه محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد نیز به عنوان موافق، اظهار کرد: این لایحه بسیار محدود است. مترو تعطیل بوده و اتوبوس در روزهای تعطیل یعنی آدینه نیز خدمات ارائه نمی نماید. از شنبه به بعد که دولت شرایط را عادی اعلام نموده، بخش های بسیار زیادی از جامعه کارگری ما نیز تنها در پروژه های عمرانی شاغل نیستند و در پروژه های ساخت و ساز مردم در مناطق برخوردار 9، 11 و 12 کار می کنند.
وی اعلام کرد: در این لایحه خطوطی که تعطیل هستند را به این خطوط فعال می آورند، فاصله های زمانی را کوتاه می کنند و برچسب هایی زده می شود تا افراد در اتوبوس ها فاصله را رعایت کنند، بنابراین می توانیم برای بخش کارگری و بخشی که دغدغه آنها را داریم که باید با حفظ شرایط به سر کار بفرایند، تمهیداتی در نظر بگیریم. این فعالیت محدود است و این محدودیت را می توانیم باز هم ادامه دهیم و مشکل این بخش از جامعه را که از مناطق کم برخوردار هستند و اکنون هم اعتراضاتی دارند که بخشی از درآمد آنها برای حمل و نقل مصرف می شود، حل کنیم.
حیدری افزود: باز هم مردم را تشویق می کنیم که از وسایل شخصی خود استفاده کنند و آنهایی که امکانش را دارند کمتر از وسیله عمومی استفاده کنند، اما کسی که دوچرخه، موتور و وسیله شخصی ندارد، برای این تامین معیشت خود به زحمت می افتد.
رئیس شورای شهر مشهد گفت: اینکه دولت توان مالی ندارد، احتیاجی به گفتن نیست. در حال حاضر دولت با توجه به شرایط مالی، تحریم ها و عدم انتقال پول از خارج، مانند کشورهای اروپایی نمی تواند دلار توزیع کند، بنابراین نهادهای عمومی باید نقش خود را ایفا کنند. شرایط دولت این است و از روی ناچاری هم به این جهت روی آورده، البته ما به این شکل و با این شتاب موافق نیستیم. آزاد کردن تردد بین شهرها و استان ها یعنی زایر می آید و بعد اصرار می شود هتل ها باز شوند، در نهایت تقاضا برای مراکز زیارتی مطرح می شود که این موارد حتما آثاری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اگر دغدغه سلامت مردم را دارید باید به این کلیات رای دهید، مطرح نمود: اگر به کلیات رای ندهید چون طرح بینابینی است، به دلیل مصوبات بالادستی، طرح ما رد خواهد شد و بعد ملزم هستیم که تمام شبکه و مترو را فعال کنیم، اما این لایحه فعالیت را محدود می نماید. باید واقع گرایانه عمل کنیم. اگر بتوانیم ستاد کرونا استان و استاندار را با این مصوبه متقاعد کنیم، یعنی به سلامت مردم فکر کردیم، اگر به سلامت مردم فکر می کنیم، این راه بینابینی است.
فعالیت 900 اتوبوس در 25 خط از ابتدای اردیبهشت
در بخش دیگری نیز خلیل الله کاظمی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، در مورد این لایحه، اظهار کرد: شرایط فعلی شرایط قابل قبولی است، مردم هم راضی هستند، ما نیز قلبا با اینکه سیستم حمل و نقل عمومی تعطیل و جلوی 26 درصد از عامل انتشار کرونا گرفته شود، موافق هستیم.
وی اضافه نمود: از اول اردیبهشت تقریبا تمام شرایط از جمله کسب و کارها، فعالیت ها و پروژه های عمرانی به صورت قبل برمی شود، ما نیز برای اول اردیبهشت این موضوع را مطرح می کنیم. نارضایتی های اجتماعی به تدریج در حال بروز است. تعدادی که به شما مراجعه کردند و گفتند تعطیلی اتوبوس خوب است، آیا از اتوبوس استفاده می کردند؟ ما در حال تصمیمی گیری بین معیشت و سلامت مردم هستیم.
کاظمی ادامه داد: با توجه به اینکه اول اردیبهشت این اتفاق خواهد افتاد، امکان بروز نارضایتی های اجتماعی وجود دارد. شورای عالی ترافیک نیز این موضوع را مصوب نموده که باید سیستم حمل و نقل عمومی فعال شود، به تصویب ستاد کرونا هم رسیده و ابلاغ خواهد شد، بنابراین در مقابل کار اجرا شده قرار خواهیم گرفت.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اعلام کرد: ما نظرسنجی انجام ندادیم که مبتنی بر آن تصمیم گیری کنیم. داریم رفتارها و تصمیماتی می گیریم که نگرانی ها را کم کنیم. در این لایحه از 144 خط، 25 خط در شهر در ساعت محدود فعالیت می کنند و مختص افرادی است که برای کار از خانه خارج می شوند. در این خطوط 500 دستگاه اتوبوس داریم که 400 دستگاه را نیز به این محورها اضافه می کنیم، تقریبا ظرفیت دو برابر می شود و 900 اتوبوس در همین 25 محور فعالیت خواهد نمود.
وی افزود: سرفاصله برداشت زمانی مسافر از ایستگاه را بیشتر می کنیم تا تعداد افرادی که سوار می شوند، کمتر شود. بعضی ایستگاه ها را نیز کنترل می کنیم. جداسازی قسمت کابین اتوبوس نیز در دستور کار ما است.
منبع: خبرگزاری ایسنا