چند نکته برای راهنمایی تحصیلی پایه نهم
به گزارش نکته های خرید، خبرگزاری خبرنگاران-یک پژوهشگر و مشاور آموزشی گفت: برای راهنمایی تحصیلیِ عالی و انتخاب رشتۀ شایسته، ضروری است دانش آموزان پایۀ نهم و اولیای آن ها، مشاوران، دبیران و مدیران مدارس و آکادمی ها به چند نکتۀ کاملاً کاربردی و کلیدی توجّه نمایند.
به گزارش خبرگزاری نکته های خرید، آقای پدرام زاویه اضافه نمود: اولین نکته این است که برای انتخاب رشتۀ اصولی و اساسی باید با یاری تست های استاندارد که به شکل رایگان در فضای مجازی موجود هستند، ترجیحات شخصی و شغلی تشخیص داده گردد تا رشتۀ مناسب و متناسب با این ترجیحات تعیین گردد.
وی ادامه داد: دومین مسئله این است که انتخاب رشته باید بر اساس علاقۀ همراه با شعور باشد نه علاقۀ مبتنی بر شور و احساسات؛ حتماً باید رشته ها خیلی دقیق و عمیق شناخته شوند و نباید احساسی و شانسی آن ها را انتخاب کرد.
این کارشناس آموزشی اضافه نمود: انتخاب رشتۀ صرفاً بر اساس پول سازی و بازار کار رشته ها، اشتباه فوق العاده مهلک و خطرناکی است؛ پژوهش های زیادی نشان داده اند آن هایی که علاقه را به پول ترجیح می دهند، عموماً شرایط و نتایج عالی تری نصیبشان می گردد.
زاویه گفت: تحصیل در رشته های کم طرفدارتر، اگر همراه با خبرگی و نخبگی و نوآوری و نوآفرینی باشد، مسلّماً می تواند به کارآفرینی و ارزش آفرینی منتهی گردد.
وی اضافه نمود: اگر در یک رشتۀ غیرممتاز، ممتاز و متمایز باشید به مراتب بهتر از این هست که در یک رشتۀ ممتاز، غیرممتاز و غیرمتمایز باشید.
زاویه ادامه داد: دقت گردد که برای انتخاب رشته به نظرات هر کسی اعتماد و اعتنا نگردد و فقط از کارشناسِ کارآمد، کاربلد و کار کُشته راهنمایی و مشورت بگیرید؛ باید در نظر داشت که در نهایت تصمیم گیرندۀ سرانجامی شمایید و مسئولیت آن نیز تماماً با شماست.
وی با تاکید بر اینکه باید از مشورت با افراد غیرکارشناس پرهیز کرد گفت: مراقب باشید در دام مشاورنما ها و معلّم نما ها نیفتید و گرفتار این افراد نشوید.
زاویه اضافه نمود: نکته مهم دیگر این است که اگه ارزش مـدارک مـتعدّد، یک واحد باشد، یقیناً ارزش مهارت های متنوّعِ مثبت و مفید و مؤثّر، بیش تر از صد واحد خواهد بود؛ بسیاری از شرکت های برتر و معتبر جهان و بعضی از شرکت های داخلی، شرط مدرک تحصیلی برای استخدام و به کارگیری افراد ندارند و در پی افراد ماهر و متبحّر هستند، بنابراین شدیداً باید در پی افزایش مهارت باشید نه اضافه نمودن مدرک و به همین دلیل، نباید پریشانی درباره رشتۀ انتخابی تان داشته باشید.
این کارشناس آموزشی گفت: سلایق، علایق و عقاید خانواده کاملاً مهمّ و مُحترم است، ولی سلایق و علایق و عقاید دانش آموزان بسیار مهمّ تر و محترم ترند.
زاویه ادامه داد: با تربیت و تقویت فکر، می توانیم فکری خوب و مرغوب و مطلوب داشته باشیم؛ بهتر است واقع بین باشیم و به جای این که فکر کنیم فوق العاده هستیم، تلاش کنیم فوق العاده شویم.
وی اضافه نمود: برای مفیدبودن، کار و تلاش کنیم نه برای مهم بودن و تلاش کنیم مثبت و مؤثر باشیم.
زاویه گفت: فرم شمارۀ 6 راهنمایی تحصیلی، هیچ اجبار و الزامی برای دانش آموز، ایجاد نمی کند و تماماً پیشنهادی است؛ این فرم، صرفاً جنبۀ توصیه ای و مشاوره ای دارد و برای راهنمایی دانش آموز است.
وی ادامه داد: فرم شمارۀ 7 راهنمایی تحصیلی، معیار و ملاکِ ثبت نام در پایۀ دهم است و ثبت نام نهاییِ دانش آموز، مشروط و منوط به کسب مجوّز بر مبنای این فرم است؛ این فرم، بر اساس عملکرد تحصیلیِ سه سالۀ دانش آموز و ظرفیّت ها و محدودیّت های منطقه، تهیّه و تنظیم می گردد.
زاویه گفت: در فرم شمارهٔ 6، امتیازات عملکرد تحصیلی از 35 محاسبه می شوند در حالی که در فرم شمارهٔ 7، همان امتیازاتِ عملکرد تحصیلی، از 100 محاسبه می شوند.
وی به دانش آموزان توصیه کرد: به وضعیّت و موقعیّت بازار کار اکنون رشته ها نگاه نکنید که اصلاً و ابداً معقول و منطقی نیست؛ به شرایط 7 تا 10 سال آینده که از دانشگاه فارغ التّحصیل می شوید، توجّه کنید.
زاویه اضافه نمود: اگر ارزش و اهمّیّتِ انتخاب رشته و راهنمایی تحصیلیِ پایۀ نهم از ارزش و اهمّیّتِ انتخاب رشتۀ کنکور، بیشتر نباشد، قطعاً کمتر از آن نیست.
وی در سرانجام تاکید نمود: مشاهدات و مطالعات متعدّد نشان می دهند که شادی، ساختنی است نه یافتنی؛ به هیچ عنوان گمان نکنید که قبولی در رشته و دانشگاه دلخواهتان در بلندمدت سبب شور و شادی شما می گردد؛ حتماً با حدّاکثر دقّت و کیفیّت، انتخاب رشته را انجام دهید، امّا تصوّر نکنید بعد از ورود به دانشگاه و فارغ التّحصیلی، دگرگونی اساسی رخ می دهد!
منبع: خبرگزاری آریا