بازگشت اعتماد به بورس با حذف قیمت گذاری دستوری

به گزارش نکته های خرید، خبرگزاری خبرنگاران- کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاران نقدینگی را با امنیت وارد بازار سرمایه می نمایند، اما با تصمیمات لحظه ای و قیمت گذاری دستوری، نقدینگی از بازار سرمایه خارج می گردد.

بازگشت اعتماد به بورس با حذف قیمت گذاری دستوری

به گزارش نکته های خرید، آقای حمید رضا دانش کاظمی اضافه کرد: بازار های سرمایه در همه جهان از برنامه های دولت و سیاستمداران تاثیر می گیرد؛ در ایران هم به این گونه است، زمانی که در اقتصاد و بورس، قیمت کالا دستوری معین می گردد به سهامدار خسارت وارد و منابع اقتصادی به واسطه ها انتقال داده می گردد.

وی با بیان اینکه باید قیمت محصولات آزاد سازی گردد ادامه داد: زمانی که قیمت کالا آزاد و یا در بورس کالا عرضه گردد قیمت محصول براساس عرضه و تقاضا معین می گردد.

وی اضافه کرد: چهارشنبه گذشته (19 آبان) با آزاد سازی قیمت خودرو، علاوه بر سهام گروه خودرویی، سهام همه گروه های شیمیایی، پالایشی و صنعت با اقبال روبرو و پول به همه صنایع بازار سرمایه واریز شد و بالعکس وقتی خبر حذف قیمت گذاری دستوری در خودرو منتفی شد روز بعد سهام همه صنایع در بازار سرمایه منفی و باعث خروج نقدینگی در بازار شد.

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: در بازار سرمایه، منابع و نقدینگی با امنیت وارد و با بی اعتمادی خارج می گردد تصمیمی که در بحث قیمت گذاری خودرو صورت گرفت بیانگر این است که بر روی همه محصولات قیمت گذاری صورت می گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که تصمیماتی، چون قیمت گذاری صورت می گیرد سرمایه گذار احساس می نماید که سیاستمدار بر روی منافعش اقتصادیات مضاعفی گذاشته است یعنی در کشور ما هر شخصی که پول خود را به سیستم بانکی بسپارد و عملا وارد فراوری و صنعت نکند اقتصادیات نمی دهد، اما اگر در بورس سرمایه گذاری کند باید اقتصادیات پرداخت کند.

دانش کاظمی ادامه داد: وقتی قیمت براساس عرضه و تقاضا معین نمی گردد و قیمت گذاری به صورت دستوری است یعنی اقتصادیات از سهامدار دریافت می گردد. در حالی که اگر شخصی پولی را در بانک سپرده گذاری کند از پرداخت اقتصادیات، معاف می گردد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: موضوع قیمت گذاری صرفا در صنعت خودرو نیست بلکه در صنایع پالایشگاهی و سایر صنایع هم وجود دارد یعنی سرمایه گذار باید برای سرمایه گذاری ریسک کند.

وی توضیح داد: وقتی قیمت گذاری دستوری بر روی کالا ایجاد گردد در این صورت منابع به جیب دلال می رود د ر نهایت محصول با قیمت بالا بدست مصرف کننده می رسد.

وی اعلام کرد: باید سرمایه گذاری را در کشور شفاف کنیم تا پول ها از بازار های سالم و بورس به بازرار های زیر زمینی و رمز ارز ها سرازیر نشوند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "بازگشت اعتماد به بورس با حذف قیمت گذاری دستوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت اعتماد به بورس با حذف قیمت گذاری دستوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید