جزییات تازه درباره واکسن ایرانی کرونا

به گزارش نکته های خرید، خبرنگاران : عضو تیم علمی واکسن کُووایران برکت به جزییاتی در رابطه با فرایند اجرای واکسن ایرانی کووید 19 اشاره نمود و این طرح مطالعاتی را از دقیق ترین طرح های در حال انجام در کشور دانست.

جزییات تازه درباره واکسن ایرانی کرونا

به گزارش نکته های خرید به نقل از ایسنا، پیغام طبرسی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیبا اشاره به جزییات و فرایند اجرای فاز اول کارآزمایی واکسن ایرانی کُووایران برکت گروه شفافارمد، مطرح کرد: این واکسن که از ویروس کشته شده تهیه شده، در فاز اول مطالعات بالینی قرار گرفته است، به گونه ای که تزریق آن از هفته گذشته با 3 نفر شروع شد و طی امروز و فردا به 3 نفر دیگر تزریق می گردد و به همین ترتیب تا تزریق 56 نفر در فاز اول مطالعات بالینی ادامه پیدا می نماید.

وی با بیان اینکه فاز اول بر اساس زمانبندی طرح تا اوسط اسفند ماه ادامه دارد، گفت: پس از تکمیل فاز اول یعنی تزریق واکسن به 56 داوطلب، نتایج این فاز به وسیله وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت تایید، بلافاصله فاز دوم شروع می گردد.

دکتر طبرسی با بیان اینکه اطلاعات فاز اول به صورت گزارشی جامع تهیه شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد، گفت: اگر نتایج مطالعه فاز اول مثبت باشد و عوارض خاصی گزارش نگردد، بلافاصله فاز دوم شروع می گردد و به دنبال آن احتمالا فاز سوم و نهایی تا خرداد ماه نهایی می گردد.

وی با بیان اینکه شاید این مطالعه یکی از دقیق ترین مطالعاتی باشد که در کشور در حال اجراست، مطرح کرد: در حال حاضر یک سایت مجهز برای مطالعه بالینی این پروژه طراحی شده، به گونه ای که داوطلبان پس از تزریق اول و دوم که به فاصله دو هفته انجام می گردد؛ برای هرکدام به مدت 7 روز و در مجموع 14 روز در این سایت قرنطینه شده و مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرند.

عضو تیم علمی واکسن کُووایران برکت در این رابطه شرح داد: طی این مدت هر 6 ساعت یکبار علایم حیاتی داوطلبان چک شده و روزانه یکبار به صورت کامل تحت معاینات بالینی قرار می گیرند و عارضه های احتمالی ثبت می گردد. این مسئله به دقت کار و استخراج اطلاعات دقیق و مستند در مورد عوارض و یا ایمن بودن واکسن یاری زیادی می نماید.

وی با بیان اینکه از کلیه داوطلبان آزمایشات دوره ای به عمل می آید، شرح داد: فرایند و فرایند طرح واکسن ایرانی بسیار دقیق و مفصل در حال اجراست و امیدواریم مراحل بعدی نیز به همین روال و تا کسب بهترین نتیجه ادامه داشته باشد.

دکتر طبرسی با بیان اینکه فاز دوم طرح در صورت تایید و ارزیابی گزارش فاز اول از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، بلافاصله از اواسط اسفند ماه شروع می گردد، مطرح کرد: اگر نتایج فاز اول ایمن بودن و نداشتن عارضه واکسن را تایید کند و از نظر سازمان غذا و دارو نیازی به ایجاد تغییر در نوع واکسن نباشد، بلافاصله باهمین set up فاز دوم شروع می گردد.

به گفته وی، با این حال اگر در طول پروژه، سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای ناظر، نظری مبنی بر تغییر فرایند داشته باشند، فرایند جهت اعمال تغییرات برای مدتی متوقف شده و پس از آن مجددا ادامه پیدا می نماید.

دکتر طبرسی در مورد اخذ تاییدیه های بین المللی برای واکسن ایرانی، اظهار کرد: اگر هر سه فاز مطالعاتی واکسن با موفقیت طی شده و عارضه ای گزارش نگردد، با تایید نهایی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، احتمالا مجوز واکسیناسیون عمومی صادر می گردد.

وی شرح داد: با تکمیل فاز مطالعاتی سوم، تعداد زیادی از داوطلبان یعنی چیزی حدود چند 10 هزار نفر واکسینه شده و هر عارضه و ایرادی مطمئنا در فاز مطالعاتی خود را نشان می دهد، بنابراین اگر در طول 3 فاز مطالعاتی عارضه خاصی گزارش نگردد و مجوزها و تاییدیه های لازم از سوی سازمان غذا و دارو صادر گردد، واکسیناسیون عمومی در داخل کشور شروع می گردد؛ مشابه آنچیزی که درباره واکسن فایزر در انگلستان رخ داد و قبل از اخذ تاییدیه سازمان جهانی بهداشت و با مجوز خود انگلستان واکسیناسیون عمومی شروع شد.

دکتر طبرسی با تاکید بر اینکه البته مطمئنا مراحل اخذ تاییدیه و مجوز این واکسن از سازمان جهانی بهداشت طی خواهد شد، مطرح کرد: با این حال از آنجاکه اخذ مجوز بین المللی زمان بر است، احتمالا پس از تایید سازمان های ناظر داخلی و اطمینان از ایمن و موثر بودن واکسن، مرحله واکسیناسیون عمومی آن در داخل کشور شروع می گردد، به عبارت دیگر تزریق عمومی واکسن منوط به تاییدیه سازمان جهانی بهداشت نخواهد بود.

عضو تیم علمی واکسن کُووایران برکت در رابطه با اثربخشی این واکسن در برابر جهش های مختلف ویروس نیز، بیان نمود: اگرچه هنوز برای قضاوت در این رابطه زود است، اما با توجه به پایه ای که واکسن بر اساس آن طراحی شده اگر جهشی هم وجود داشته باشد، تا زمانی که ویروس کامل در دسترس باشد، می توان در عرض 2 تا 3 هفته واکسن را تغییر داده و مجدداً واکسن جدید را با هدف اثربخشی در برابر جهش های احتمالی، طراحی کرد. البته این درصورتی است که ویروس جهش های متعدد پیدا نکند.

دکتر طبرسی با اشاره به نکته ای مهم در مورد ویروس سارس کو 2، مطرح کرد: خوشبختانه مردم طی چند وقت اخیر همکاری خوبی داشته اند به گونه ای که در سطح شهر تهران میزان رعایت اصل پوشش ماسک از زیر 50 درصد به حدود 90 درصد رسیده که همین مساله تا حد زیادی به کنترل ویروس و اپیدمی یاری نموده است.

وی با تاکید بر اینکه جهش ویروس با میزان چرخش آن در سطح جامعه ارتباط مستقیم دارد، گفت: هرچقدر چرخش ویروس در سطح جامعه کمتر باشد، احتمال جهش آن کمتر می گردد، بنابراین اگر بتوانیم با تداوم محدودیت ها و رعایت پوشش ماسک و فاصله گذاری های فیزیکی، از چرخش ویروس پیشگیری کنیم می توانیم اپیدمی را کنترل نموده و از جهش ویروس جلوگیری کنیم.

این متخصص عفونی ادامه داد: با تداوم شرایط مطلوب کنونی، چه واکسن بیاید و چه نیاید، می توان نسبت به قطع زنجیره انتقال بیماری اقدام کرد؛ به عبارت دیگر با چرخش کمتر ویروس حتی احتمال تضعیف ویروس نیز وجود دارد، مانند آنچه امروز در چین می بینیم، به گونه ای که توانستند با پیشگیری از چرخش ویروس، زنجیره انتقال را قطع نموده و تا حدودی به شرایط عادی زندگی برگردند.

وی ادامه داد: اگر ما هم بخواهیم ویروس را از چرخش بیاندازیم باید میزان موارد درگیر و ابتلا را به زیر 100 نفر در روز برسانیم، این رقم الان بسیار بالا و حدود 5000 نفر است، اما با ادامه فرایند فعلی یعنی تداوم محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، تحقق این مساله یعنی قطع چرخه انتقال ویروس دور از ذهن نیست.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در سرانجام تاکید نمود: البته باید توجه داشته باشیم که شرایط همچنان ناپایدار و شکننده است و نباید کاهش آمارها را به عنوان عادی انگاری شرایط تلقی کنیم، گاها زمزمه هایی مبنی بر برطرف محدودیت ها و ترددهای برون شهری شنیده می گردد که بسیار نگران کننده است و باید بدانیم که اگر مجددا بی نظمی شده و به شرایط قبل برگردیم، شرایط اپیدمی غیرقابل کنترل خواهد شد.

منبع: اقتصادنیوز

به "جزییات تازه درباره واکسن ایرانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات تازه درباره واکسن ایرانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید