طرز تهیه حلیم شیر مجلسی و سنتی با همه فوت و فن ها

به گزارش نکته های خرید، حلیم یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در ماه رمضان و سایر مناسبت ها به عنوان صبحانه یا نذری پخته می گردد. این غذا طعمی دلچسب و طبعی گرم دارد و برای بچه ها و بزرگسالان مفید است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حلیم سنتی بدون شیر را مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه حلیم شیر را آنالیز می کنیم.

طرز تهیه حلیم شیر مجلسی و سنتی با همه فوت و فن ها

مواد لازم برای تهیه حلیم شیر

  • گوشت گوساله (سردست یا ران) 500 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • گندم 300 گرم
  • شیر پرچرب 2 لیتر
  • شکر 300 گرم
  • دارچین به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم شیر

1. گوشت را آماده کنید

اولین مرحله از طرز تهیه حلیم شیر این است که گوشت حلیم را بپزید برای این کار گوشت گوساله را به همراه 2 عدد پیاز و مقداری زردچوبه و نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. به مقدار کافی آب اضافه کنید تا روی گوشت را بگیرد. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت به آرامی پخته و از استخوان جدا گردد

2. گندم را بپزید

گندم را از شب قبل در آب خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و گندم را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. به مقدار کافی آب اضافه کنید تا روی گندم را بگیرد. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا گندم به آرامی پخته و نرم گردد. فقط حواستان باشد هر از گاهی هم بزنید تا گندم ته نگیرد.

3. له کردن گوشت و گندم

اکنون گوشت پخته شده را از استخوان جدا کنید و ریش ریش کنید سپس گندم پخته شده را با گوشت کوب برقی خوب ریش ریش کنید و اگر همچنان پوست گندم همراهش بود آن را حتما با یک صافی صاف کنید. در نهایت گندم له شده را داخل قابلمه بریزید و آب گوشت را که خوب صاف نموده اید اضافه کنید و مجدد بگذارید گندم با حرارت ملایم کمی بپزد. فقط حواستان باشد مدام گندم را هم بزنید تا ته نگیرد بعد شیر را اضافه کنید و بگذارید کاملا در مایه مخلوط گردد و با حرارت گاز مخلوط شیر و گندم غلیظ گردد. در نهایت گوشت ریش ریش شده را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط گردد و کمی بپزند. در آخر کره را داغ کنید و در موقع سرو کردن با شکر و دارچین روی حلیم با شیر را تزیین کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه انواع حلیم

حلیم شیر یکی از صبحانه های سنتی و پرطرفدار ایرانی است که با گوشت، گندم و شیر تهیه می گردد. این غذای خوشمزه و مقوی، سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و می تواند انرژی لازم برای آغاز یک روز پرنشاط را به شما بدهد. اما فوت و فن های پخت حلیم شیر را در ادامه بخوانید.

گوشت مناسب برای تهیه حلیم

برای تهیه حلیم می توانید از گوشت بوقلمون یا مرغ به جای گوشت گوساله یا گوسفند هم بهره ببرید. اما برترین قسمت گوشت گوسفند یا گاو همان گوشت گردن است چون این گوشت به غلظت بیشتر حلیم یاری می نماید. طرز تهیه حلیم با گوشت بوقلمون و طرز تهیه حلیم با مرغ و طرز تهیه حلیم با گوشت گوسفند بدون شیر را در کتاب کاله بخوانید.

گندم مناسب برای تهیه حلیم

برای تهیه حلیم بهتر است از گندم پوست کنده بهره ببرید و آن را از شب قبل خیس کنید تا زودتر پخته گردد.

راز حلیم کشدار

برای اینکه حلیم کشدار گردد، می توانید از قلم گاو یا گوسفند بهره ببرید. طرز تهیه حلیم با قلم را در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

نکات کلی در مورد تهیه حلیم با شیر

برای این که حلیم شما سریع تر پخته گردد، می توانید برای پخت گندم و گوشت از زودپز بهره ببرید. طرز تهیه حلیم با زودپز را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دقت داشته باشید که برای تهیه حلیم باید شکیبا باشید و مرتب حلیم را هم بزنید تا گلوله نگردد و در صورت احتیاج، به حلیم آب اضافه کنید تا غلظت آن به دلخواه شما برسد.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه حلیم شیر مجلسی و سنتی با همه فوت و فن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلیم شیر مجلسی و سنتی با همه فوت و فن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید