فواید روغن زیتون در سلامت

به گزارش نکته های خرید، فوائد زیادی وجود دارد که در عصاره زیتون پنهان شده اند. به علت مزایای مختلفی که به علت استفاده از آن عایدتان می گردد، تقاضا برای روغن زیتون به سرعت در بازار در حال افزایش است.

فواید روغن زیتون در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

فوائد زیادی وجود دارد که در عصاره زیتون پنهان شده اند. به دلیل مزایای مختلفی که به دلیل استفاده از آن عایدتان می گردد، تقاضا برای روغن زیتون به سرعت در بازار در حال افزایش است.

بیشتر افراد در پی بعضی از راه های طبیعی جهت مبارزه با چاقی و بیماریهای قلبی هستند. فوائد سلامتی بخش روغن زیتون بسیار زیاد است، و به یکی از جایگزین های مناسب برای رسیدن به این احتیاج تبدیل شده است. فوائد این روغن از سالها پیش به وسیله پزشکان باستان تشخیص داده شد، در حالی که مردم مدیترانه همیشه از آن جهت درمان و پیشگیری از اختلالات مختلفی استفاده می نموده اند. در سالهای اخیر، پزشکان و متخصصین تحقیقی را در زمینه فوائد آن انجام داده و به این نتیجه رسیده اند که این روغن ارزش غذایی قابل توجهی برای سلامت انسان به ارمغان می آورد. فوائد آن اصولاً به دلیل اندازه غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده و قابلیت آنتی اکسیدانی آن است.

روغن بدست آمده از میوه زیتون تحت اسم روغن زیتون شناخته می گردد، و در درجات و رتبه های مختلفی در دسترس می باشد. این رتبه به تکنیک های بکار رفته در حین پردازش آن بستگی دارد. روغن با کیفیت خوب، آن روغنی است که تحت تکنیک های پردازش کمینه یا به اندازه حداقل قرار داده شده است. به عبارت ساده، هرچه بیشتر تحت پردازش قرار گیرد، کیفیت آن بیشتر کاهش خواهد یافت. برترین روغن با کیفیت از روغن با درجه بکر یا خالص است به این دلیل که بیشتر مواد مغذی این میوه حفظ می گردد. درجات مختلفی که به وسیله وزارت کشاورزی ایالات متحده مقرر شده، روغن زیتون تصفیه شده، روغن زیتون بکر نامناسب برای مصرف انسان، روغن زیتون بکر، و روغن زیتون فوق بکر می باشد.

فواید سلامتی بخش

تسهیل عمل هضم

این روغن نقش بسیار مهمی در بهبود فرایند جذب مواد مغذی و بالا بردن سرعت عملکرد دستگاه گوارش دارد. روغن زیتون از احتمال فراوری بیش از حد بعضی اسیدها جلوگیری نموده، که به نوبه خود احتمال بروز زخم و دیگر عوارض گوارشی کاهش می یابند. چنانچه فردی دچار یبوست مزمن شده باشد، تنها احتیاج به مصرف دو قاشق غذاخوری از این روغن در صبح با معده خالی دارد. این کار قطعاً مشکل فرد را رفع می سازد. علاوه بر این، روغن زیتون بعلاوه در پیشگیری از سنگ کیسه صفرا مفید است.

جلوگیری از ابتلاء به بیماری های قلبی

تحقیقات ثابت نموده اند افرادی که در منطقه ها مدیترانه ای زندگی می نمایند، نسبت به دیگر جوامع کمتر دچار اختلالات قلبی می شوند، و دلیل اصلی آن استفاده از روغن زیتون در غذاهای خود است. این روغن عاری از کلسترول بوده و از حدوداً 80% چربی های اشباع نشده مونو یا با یک پیوند دوگانه تشکیل شده است که منشاء مهم فوائد آن می باشند. روغن زیتون سطح کلسترول بدن که عمدتاً موجب مسائل قلبی می گردد را کاهش می دهد. بعلاوه حاوی اندازه قابل توجهی ویتامین E و پلی فنول بوده که آنتی اکسیدانهای مؤثری می باشند. این روغن بعلاوه حاوی ماده شیمیایی خاصی است که به جلوگیری از لخته شدن خون یاری می نماید.

کنترل دیابت

پزشکان به افراد دیابتی، یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، توصیه می نمایند که از یک رژیم غذایی کم چرب و با کربوهیدرات بالا همراه با روغن زیتون پیروی نمایند. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که مصرف چنین رژیم غذایی راهی مؤثر در جهت کنترل سطوح قند خون است.

جلوگیری از سرطان روده بزرگ یا کولون

بر خلاف سایر چربی هایی که احتمال ابتلاء به سرطان کولون را افزایش می دهند، روغن زیتون از سلول های کولون در برابر سرطانی شدن محافظت می نماید. این روغن اندازه اسید صفرا را افزایش داده و سطح آنزیمی خاص، که مسئول مشخص تغییر و تبدیل سلول در روده است را افزایش می دهد.

جلوگیری از بروز سرطان سینه

روغن زیتون به دلیل غنی بودن از چربی اشباع نشده، احتمال بروز سرطان سینه را کاهش می دهد. این روغن بعلاوه سرشار از ویتامین E است که از آسیب سلولی جلوگیری می نماید که در غیر این صورت ممکن است به سرطان سینه منجر گردد.

دیگر فوائد

چربی های سالم به وسیله مکانیسم بدن به عوامل ضد التهابی تبدیل می شوند. این ها سپس به درمان آسم و ورم مفاصل یاری می نمایند. اولئو کانتال، ترکیب موجود در این نوع روغن، در کنترل التهاب بسیار مؤثر می باشد. بعلاوه به پوست در ایجاد درخشندگی و برافروختگی طبیعی یاری نموده و به همین خاطر است که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و درمانی های گیاهی طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که اکنون متوجه بعضی از فوائد روغن زیتون در سلامت شدید، می توانید آن را در غذاهای متنوعی مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر آن، اندازه فراوان از آن می تواند جهت درمان پوست سر پوسته پوسته شده و هم جوانسازی پوست مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: راسخون

به "فواید روغن زیتون در سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید روغن زیتون در سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید