ویتامین F چیست و چه اثراتی بر سلامتی دارد؟

به گزارش نکته های خرید، از آنجایی که ویتامین F، یکی از موادی است که در ساختار سلولی وجود دارد، می تواند در فرایند رشد و نمو نیز تأثیر گذار باشد. کمبود ویتامین F، تقسیم سلولی را کاهش می دهد. در نتیجه سرعت رشد و نمو بدن نیز کند خواهد شد. کمبود ویتامین F، یکی از دلایل رشد کم در بچه ها و نوجوانان است.

ویتامین F چیست و چه اثراتی بر سلامتی دارد؟

ویتامین F، یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که بدن انسان به آن احتیاج دارد. به طور کلی، ویتامین ها نقش بسیار مهم و اساسی در بدن دارند و برخی از آن ها در بدن ساخته می شوند، اما برخی از آن ها مانند ویتامین F در بدن ساخته نمی شوند.

ویتامین F، یکی از انواع ویتامین هایی است که در بدن انسان یافت می گردد و می تواند نقش بسیار مهمی در برخی از عملکرد های بدن داشته باشد.

به طور کلی، ویتامین ها به عنوان آنزیم در بدن انسان کاربرد دارند. در بدن انسان، همیشه واکنش هایی انجام می گردد که نتیجه آنها، فعالیت و حیات بدن انسان است. انجام شدن برخی از این واکنش ها بدون وجود آنزیم ممکن نیست.

ویتامین ها، ساختار آنزیمی دارند. آنزیم ها، می توانند بر روی واکنش هایی که در بدن انجام می گردد، تأثیر بگذارند و سرعت انجام آن ها را بیشتر و یا حتی کمتر نمایند. ویتامین F یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که بدن برای انجام واکنش های مغزی و حتی قلبی به آن احتیاج دارد.

بیشتر ویتامین هایی که انسان به آن ها احتیاج دارد، از غذا به دست می آیند و برخی از آن ها در بدن ساخته می شوند. اما ویتامین F، از دسته ویتامین هایی است که در بدن ساخته نمی گردد و تنها راه به دست آوردن آن، تغذیه است.

بیشتر افراد، کم و بیش نام برخی از ویتامین ها را شنیده اند، اما بسیاری از افراد تا کنون نام ویتامین F را نشنیده اند. علت شناخته شده نبودن ویتامین F، این است که ویتامین F به تازگی کشف شده است. در نتیجه، مدت زمانی طول می کشد تا این ویتامین مانند ویتامین های دیگر، شناخته گردد.

ویتامین F، در واقع به دو نوع چربی نسبت داده می گردد که وجود آن ها برای بدن لازم است. اسید لینولئیک، یکی از چربی هایی است که به عنوان ویتامین F شناخته می گردد. اسید آلفا لینولنیک، اسید دیگری است که آن نیز مانند اسید لینولئیک، به عنوان ویتامین F شناخته شده است.

در سال 1920 میلادی، دانشمندان و زیست شناسان در حال اجرا تحقیقاتی بر روی موش های آزمایشگاهی بودند. آن ها دریافتند مواد دیگری نیز هستند که نبودشان، می تواند زندگی موش های آزمایشگاهی را با خطر روبرو کند. زیست شناسان، دریافتند که این ماده ها، چربی های لینولئیک و آلفا لینولئیک هستند. این چربی ها، به عنوان آنزیم در بدن مورد استفاده قرار می گرفتند. در نتیجه، آن ها را ویتامین F خطاب کردند.

ویتامین ها، به صورت کلی، نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا می نمایند و عدم وجود آنها، می تواند سبب ایجاد مشکلاتی گردد که جبران پذیر نیستند. ویتامین F، جزو اسید های چرب ضروری برای بدن است و فواید متعددی برای بدن دارد. در ادامه مطلب، به معرفی برخی از فواید و خواص ویتامین F در بدن انسان خواهیم پرداخت.

سلول های بدن انسان برای تقسیم شدن، به مواد خاصی احتیاج دارند که اگر وجود نداشته باشند، فرایند تقسیم سلولی غیر ممکن خواهد شد. ویتامین F، یکی از ویتامین هایی است که برای تقسیم سلولی لازم است.

ویتامین F، در ساختار سلولی وجود دارد و باعث سیالیت غشا در شرایط خاص می گردد. در نتیجه، وجود این ویتامین برای ساخته شدن سلول های تازه و بیشتر، لازم است و کمبود آن، می تواند فرایند تقسیم سلولی را با اختلال روبرو کند.

بدن انسان، به طور پیش فرض از کربوهیدرات ها و به ویژه گلوکز، برای تأمین انرژی استفاده می نماید. اما در صورتی که کربوهیدرات بدن کمتر از حد احتیاج باشد، سلول های بدن به سراغ چربی ها و پروتئین ها می فرایند. ویتامین F، شامل دو اسید چرب لینولئیک و آلفا لینولئیک می گردد. این اسید های چرب، می توانند در زمانی که سطح گلوکز بدن پایین است، به عنوان منبع تأمین انرژی مصرف شوند.

نکته قابل توجه، این است که بدن نمی تواند در طولانی مدت از پروتئین ها و چربی هایی مانند ویتامین F برای تأمین انرژی استفاده کند، زیرا استفاده بیش از حد از پروتئین ها برای تأمین انرژی، باعث کاهش سطح ایمنی بدن و فرایند های بدنی می گردد، و مصرف بیش از مقدار چربی ها نیز باعث فراوری محصولات اسیدی می گردد. تجمع محصولات اسیدی در بدن، می تواند به مرور زمان دچار مرگ انسان گردد.

ویتامین F، یکی از ویتامین هایی است که برای عملکرد صحیح دستگاه عصبی بدن لازم است. دستگاه عصبی بدن، شامل دو بخش مرکزی و محیطی است. بخش مرکزی دستگاه عصبی، شامل مغز و نخاع است. ویتامین F، می تواند ارتباط صحیح بین سلول های عصبی موجود در مغز و نخاع را ایجاد کند و باعث بهبود عملکرد آن ها گردد.

وجود ویتامین F، می تواند فعالیت سلول های عصبی موجود در سایر بخش های بدن را بهبود بخشد. در نتیجه، وجود ویتامین F، باعث می گردد که پیغام های عصبی، در کوتاه ترین زمان به بخش های مختلف ارسال شوند. کمبود ویتامین F، می تواند باعث ایجاد اختلال در فرایند های عصبی و مغزی بگردد.

از آنجایی که ویتامین F، متشکل از دو نوع اسید چرب به نام های لینولئیک و آلفا لینولئیک است، این ویتامین، می تواند در ساخته شدن چربی های مورد احتیاج بدن نقش ایفا نماید. برخی از چربی ها، برای سلامت بدن ضرورت دارند و احتیاج است که همیشه به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشند.

ویتامین F، می تواند در ساخته شدن این چربی های مفید، نقش داشته باشد و کمبود آن، می تواند فرایند فراوری چربی های مورد احتیاج را با اختلال شدید روبرو کند.

از آنجایی که ویتامین F، یکی از موادی است که در ساختار سلولی وجود دارد، می تواند در فرایند رشد و نمو نیز تأثیر گذار باشد. کمبود ویتامین F، تقسیم سلولی را کاهش می دهد. در نتیجه سرعت رشد و نمو بدن نیز کند خواهد شد. کمبود ویتامین F، یکی از دلایل رشد کم در بچه ها و نوجوانان است.

ناقل های عصبی، مولکول هایی هستند که در سلول های عصبی ساخته می شوند و انواع مختلفی دارند. انواع مختلف ناقل های عصبی، وظایف گوناگونی را بر عهده دارند. برای مثال، برخی از آن ها باعث ایجاد حس هیجان در انسان می شوند، در حالی که برخی دیگر، حس آرامش را در انسان ایجاد می نمایند.

ویتامین F، می تواند بر روی فراوری و ترشح ناقل های عصبی تأثیر گذار باشد. در نتیجه، وجود آن می تواند ترشح ناقل های عصبی را تنظیم کند و از ایجاد بیماری های روانی مانند افسردگی و... جلوگیری می گردد. کمبود ویتامین F، می تواند مقدار ترشح ناقل های عصبی را به هم بریزد و بیماری هایی مانند افسردگی، اختلالات روانی و... ایجاد شوند.

دیابت، یک بیماری است که امروزه بسیار توسعه یافته است و اگر در طولانی مدت به آن توجه نگردد، می تواند خطرناک باشد و افراد مبتلا به آن را با خطرات جدی روبرو کند. ویتامین F به علت داشتن اسید چرب لینولئیک، می تواند قند خون را کنترل کند. در نتیجه کنترل شدن قند خون، افرادی که به دیابت مبتلا هستند، از شرایط پایدار تری برخوردار می شوند و احتمال خطرناک شدن شرایط برای آن ها کاهش می یابد.

خوشبختانه، ویتامین F از ویتامین هایی است که در بیشتر مواد غذایی مصرفی وجود دارد و کمتر کسی پیدا می گردد که دچار کمبود ویتامین F شده باشد. به عبارت دیگر، اسید لینولئیک و اسید آلفا لینولئیک، از چربی هایی هستند که به مقدار فراوان در رژیم های غذایی گوناگون وجود دارند.

در ادامه مطلب، برخی از مواد غذایی سرشار از ویتامین F را به شما معرفی خواهیم کرد.

بادام، یکی از مواد غذایی بسیار محبوب در دنیا است و مردم ایران نیز در آجیل ها و غذا های خود، از بادام استفاده می نمایند. تحقیقات نشان داده اند که در هر 30 گرم بادام، حدود 4 گرم ویتامین F وجود دارد. در نتیجه، اگر با کمبود ویتامین F روبرو هستید، مصرف بادام، یکی از برترین گزینه های پیش روی شما است.

گردو، یکی دیگر از منابع دریافت ویتامین F است. گردو، در غذا های ایرانی و آجیل های گوناگون وجود دارد و خواص فراوانی دارد. اگر با کمبود ویتامین F روبرو شده اید، مصرف 30 گرم گردو، می تواند حدود 5/2 گرم ویتامین F را به بدن شما برساند.

یکی از مهم ترین منابع دریافت ویتامین F، روغن زیتون است. روغن زیتون، سرشار از چربی های مفید برای بدن، از جمله اسید چرب لینولئیک است. در نتیجه، با مصرف روغن زیتون، می توان ویتامین F مورد احتیاج بدن را تأمین کرد.

منبع: ایسکانیوز

منبع: فرادید

به "ویتامین F چیست و چه اثراتی بر سلامتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین F چیست و چه اثراتی بر سلامتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید