نحوه کاشت آووکادو در گلدان

به گزارش نکته های خرید، کاشت آووکادو در گلدان به علت زیبایی برگ ها و همواره سبز بودن گیاه، به عنوان درختچه زینتی هواداران زیادی دارد. برای کاشت آووکادو در گلدان ابتدا باید هسته آن را ریشه دار کنید و سپس گیاه جوان را به گلدان مناسب انتقال دهید.

نحوه کاشت آووکادو در گلدان

آووکادو یک گیاه همیشه سبز و دارای میوه ای روغنی است که سرشار از چربی های قابل هضم است و می توان با آن یک سس سالم به همراه سبزی ها خام درست کرد. کاشت آووکادو در گلدان بسیار ساده است و شما به راحتی می توانید یک درخت آووکادو در منزل خود داشته باشید. مطالعه مراحل زیر شما را برای کاشت آووکادو در گلدان یاری می نماید.

مراحل کاشت آووکادو در گلدان

  1. ابتدا بذر یا هسته آووکادو را بااحتیاط از میوه خارج نمایید. دقت کنید هنگام برش میوه و جدا کردن هسته از گوشت میوه، آسیبی به هسته آووکادو وارد نگردد.
  2. هسته آووکادو را با ملایمت بشویید تا کاملاً تمیز گردد و پرزهای میوه از آن جدا شوند. البته مراقب باشید، لایه قهوه ای رنگ دانه را از بین نبرید.
  3. بذر آماده آووکادو را به مدت یک شب در هوای آزاد روی دستمال کاغذی قرار دهید تا پوسته آن خشک گردد. سپس پوسته را به آرامی از آن جدا کنید.
  4. جالب است بدانید، میوه آووکادو مانند گلابی در یک قسمت گرد و برآمده و در سمت دیگر باریک و کشیده است، بنابراین موقع ریشه دار شدن باید بذر را از قسمتی که میوه مسطح است داخل آب قرار دهید.
  5. برای ریشه دار کردن هسته آووکادو باید هسته را داخل آب به گونه ای قرار دهید که نیمی از هسته که قرار است ساقه از آن خارج گردد بیرون آب (قسمت بالای هسته) و نیمه دیگر آن که قرار است ریشه دار گردد (قسمت پایین هسته)، داخل آب قرار گیرد. به این منظور یک لیوان باریک و بلند را انتخاب و آن را آب کنید (اندازه لیوان را طوری انتخاب کنید که هسته به راحتی در لبه لیوان جا گردد، همچنین بهتر است از لیوان شیشه ای برای ادامه مراحل کاشت آووکادو در گلدان بهره ببرید.)
  6. هسته آووکادو را با یاری خلال دندان (مانند شکل زیر) روی لبه لیوان قرار دهید. (توجه کنید خلال دندان ها را حداکثر تا عمق 5 میلی متری در داخل هسته فروکنید.)
  7. میزان آب داخل لیوان را طوری تنظیم کنید که یک دوم الی یک سوم بذر داخل آب قرار بگیرد.
  8. قسمت مسطح بذر محل خروج ریشه است و این قسمت باید داخل آب قرار بگیرد. پس دقت کنید هسته را سروته داخل لیوان آب نگزارید!
  9. لیوان را در محیطی کم نور با دمای 22 تا 24 درجه سانتی گراد قرار دهید. محیط تاریک و دمای معتدل یاری می نماید تا گیاه شما زودتر ریشه دار گردد.
  10. آب داخل لیوان را هر 2 تا 5 روز یک بار بسته به تغییر رنگ آن عوض کنید. این کار از رشد باکتری ها و قارچ ها در آب جلوگیری می نماید.
  11. توجه داشته باشید که در طول این مدت همیشه قسمت پایین هسته آووکادو در آب باشد.
  12. به طورمعمول 2 یا 4 هفته طول می کشد تا ریشه از دانه خارج گردد، اما گاهی ممکن است تا 8 هفته نیز طول بکشد، پس باید شکیبا باشید. به طور منظم به آن سر بزنید و اگر مقدار آب کم شده بود، آب اضافه کنید.
  13. به تدریج ریشه ظاهر می گردد، باگذشت زمان میزان ریشه ها بیشتر شده و همه فضای لیوان را پر خواهند کرد. سپس ساقه نیز از قسمت بالای بذر خارج می گردد.
  14. وقتی ارتفاع ساقه کمی بلند شد، زمان آن است که نهال آووکادو خود را به گلدان مناسب منتقل کنید.
  15. بهترین گلدان برای کاشت آووکادو، گلدان سفالی و دارای قطر 10 الی 25 سانتیمتر است.
  16. برای کاشت آووکادو در گلدان از خاک برگ پوسیده بهره ببرید. در وسط خاک حفره ای ایجاد و بااحتیاط گیاه جوان را درست در وسط گلدان بکارید.
  17. مراقب باشید در طول کاشت آووکادو در گلدان به ریشه های گیاه آسیبی نرسد. همچنین ضروری است قسمتی از بذر آووکادو بیرون از خاک باشد.
  18. هنگامی که طول گیاه به 15 سانتیمتر رسید، دو برگ انتهایی ساقه را قطع کنید. این کار باعث می گردد برگهای جانبی رشد نموده و گیاه پرپشت گردد.
  19. گلدان را پشت پنجره جنوبی قرار دهید و مرتب آن را آبیاری کنید. بین آبیاری ها اجازه دهید خاک گلدان خشک گردد. این مورد را می توانید با فروبردن یک خلال یا سیخ چوبی در خاک گلدان کنترل کنید.

شرایط محیطی نگهداری و کاشت آووکادو در گلدان

آبیاری: خاک این گیاه باید همیشه مقداری مرطوب باشد ولی خیس نباشد. بهترین زمان برای آبیاری آووکادو هنگامی است که سطح خاک نسبتاً خشک شده است.

خاک: آووکادو می تواند در انواع مختلف خاک با منشان آتش فشانی، لومی شنی و یا آهکی رشد و باردهی خوبی داشته باشد. توجه داشته باشید از آنجائی که آووکادو به پوسیدگی های ریشه حساسیت زیادی دارد، لذا خاک گلدان بایستی از زهکش مناسب برخوردار باشد.

دما: بهترین دما برای رشد آووکادو 25 تا 28 درجه سانتی گراد است. گرمای بیش از این حد باعث کاهش فتوسنتز گیاه شده و عملکرد محصول کاهش می یابد.

نور: مکان کاشت آووکادو در گلدان باید به گونه ای باشد که پرنور و روشن بوده ولی نور مستقیم آفتاب به گیاه نتابد.

چنانچه شرایط محیطی نگهداری آووکادو شما مناسب بوده و کمی خوش شانس باشید، گیاهتان بعد از 3 الی 4 سال میوه خواهد داد. جالب است بدانید داشتن چندین درخت آووکادو مختلف در کنار هم به دلیل دگرگرده افشانی شانس میوه دهی را بالا می برد.

منبع: setare.com

به "نحوه کاشت آووکادو در گلدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه کاشت آووکادو در گلدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید